Zijn de buitenechtelijke kinderen van Prins Bernhard voor hun erfenis belast met het kindtarief?

Prins Bernhard blijkt twee buitenechtelijke kinderen te hebben gehad. Deze had hij wel in zijn testament opgenomen, waardoor zij recht hadden op hun erfdeel. De successiewet kent verschillende tarieven, voor kinderen in beginsel 10% en voor overige 30%. Nu zijn deze kinderen officieel geen kinderen van Bernhard, zijn ze daardoor ook aangeslagen voor 30% of toch voor 10%?

erotisi
4 jaar geleden
in: Wetgeving
2.8K

Antwoorden (1)

1ste is het familievermogen van de koninklijke familie, dus ook van wijlen Prins Bernhard is, buiten een belang in Koninklijke Olie/Royal Dutch Shell, een publiek geheim.
2de. In een interview met de Volkskrant heeft de prins erkend dat hij naast zijn vier dochters nog twee buitenechtelijke dochters had. In zijn testament was bepaald dat alle zes dochters evenredig zullen meedelen in de erfenis van naar schatting € 150 miljoen.
Elke dochter heeft dus een geschat bedrag van € 25 miljoen ontvangen. De vier erkende dochters betalen hierover maximaal 27% successierecht. Dit tarief voor kinderen van de erflater loopt langzaam op van 5% tot 27% (boven € 850.000). Niet-erkende kinderen betalen echter 68% over alles wat ze krijgen, omdat ze niet tot de eerstegraads familieleden worden gerekend. Als wijlen Prins Bernhard vóór zijn overlijden zijn buitenechtelijke kinderen officieel heeft erkend heeft hen dit41% successierecht bespaard.
Dit zijn allemaal benaderingen, aangezien net als bij iedere burger, zoiets persoonlijks als belastingaanslagen altijd een beetje geheim blijft. Ook de kinderen (echte zowel als buitenechtelijke kinderen) hebben recht op privacy.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
erotisi
4 jaar geleden
Volgens deze Prof had hij ze beter schenkingen kunnen doen:
http://www.professorvanmourik.nl/column_print.php?column=2
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@erotisie, Ook de nu 76-jarige Prof. Martin Jan van Mourik kent de inhoud van het testament niet. Niet meer dan hetgeen Prins Bernhard zelf er toentertijd over heeft losgelaten. De inhoud van een testament is geheim. Alleen de erfgenamen zijn na het overlijden van de erflater officieel bekend met de inhoud voor zover het hen betreft.
Als je de inhoud en afhandeling van het testament wilt kennen zul je je moeten wenden tot Mr. Pierre Nijnens, de voorzitter van de stichting Bewind, toentertijd statutair gevestigd op Paleis Noordeinde in Den Haag, en baron van Boetzelaer van Oosterhout die de nalatenschap van Prins Bernhard hebben geëxecuteerd. Houd er rekening mee dat je onverrichter zake naar huis wordt gestuurd.
Via HP/De tijd in 2006 en de Volkskrant in 2007 is veel gossip verspreid.