Mag je deze mes bij je hebben in het openbaar?

Is het legaal om deze mes bij je te hebben en hoe oud moet je hiervoor zijn???

https://gyazo.com/521ba9ce26ec68b33f8458a731575973

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Ja in principe wel. Uitgezonderd zijn bijv.

Categorie I – Deze messen zijn volgens de messen wetgeving ten alle tijden verboden.

Stiletto’s, valmessen en vlindermessen;
Andere opvouwbare messen, indien:
a Het lemmet meer dan een snijkant heeft; of
b De lengte in opengevouwen toestand langer dan 28 cm is;

http://www.allesovermessen.nl/vaste-en-zakmessen/wetgeving-messen/

Toegevoegd na 11 minuten:
Voor Belgie geldt overigens ongeveer hetzelfde:

De verboden messen zijn:

- springmessen met automatische blokkering ;
- messen die door de zwaartekracht uit het heft komen en automatisch blokkeren ;
- vlindermessen, waarvan het mes vrijkomt door het handvat in twee delen open te plooien ;
- messen die ontworpen zijn om met precisie te gooien ;
- werpsterren in metaal, met scherpe punten ;
- blanke wapens die uiterlijk op een ander voorwerp gelijken ;
- wandelstokken die een degen bevatten, als ze geen historische sierwapens zijn.
http://www.lokalepolitie.be/5394/bibliotheek/54-secunews/212-wanneer-wordt-een-mes-een-wapen.html
erotisi
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
En hoe oud moet de drager van dit mes zijn?
erotisi
8 jaar geleden
Over leeftijd blijkt niets geregeld te zijn wanneer je deze mag dragen. Of het verstandig is is weer wat anders dus ouderlijk toezicht speelt wel een rol Of je ze op elke leeftijd ook mag kopen is ook weer wat anders. Daaromtrent wordt gesteld: 'Volgens artikel 1:234 BW zijn minderjarigen handelingsbekwaam, mits zij met toestemming van hun wettelijke vertegenwoordiger handelen en voor zover de wet niet anders bepaalt. De toestemming wordt verondersteld te zijn verleend aan de minderjarige, indien het een rechtshandeling betreft ten aanzien waarvan in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is dat minderjarigen van zijn leeftijd deze zelfstandig verrichten' Maar een zwitser zakmes kan denk ik nog wel door een 12 jarige worden gekocht. Maar voor een 6 jarige al wat minder snel. Dat weet ik niet precies