hoe kan ik een wereldwijd aangevraagd octrooi ook echt beschermen.?

hoe kan ik voorkomen dat er toch iemand in een onbeduidend landje kans ziet onder mijn octrooi uit te komen? Het is een simpel dingetje maar bestaat nog niet voor het doeleind wat ik voor ogen heb.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
TurfGraver
4 jaar geleden
Niet.
Hier boksen zelf grote multinationals tegen op.
Goede juristen wil helpen om ze het moeilijk te maken.
dudemeister
4 jaar geleden
... het is een simpel dingetje.... zeg je. Ik lees dus dat het al bestaat, alleen wordt het niet gebruikt op de manier die jij voor ogen hebt. Even cru gezegd je hebt bv een schroefdop uitgevonden die in jouw ogen anders gebruikt moet worden. De schroefdop bestaat al als schroefdop, voor jouw andere gebruikswijze zal je geen octrooi kunnen aanvragen.

Antwoorden (1)

Ik geef dit antwoord op basis van een eigen ervaring en in de wetenschap dat dit wellicht niet het beste antwoord zal zijn, aangezien ik geen jurist ben. Het kan dat iemand anders een beter antwoord kan geven of de procedure beter kan omschrijven dan ik. Toch wil ik deze poging doen om u te helpen in de filosofie van deze website dat er altijd een beter antwoord gegeven kan worden.

U kunt uw octrooi beschermen door proactief te onderzoeken of uw idee gebruikt wordt door een - naar uw mening - niet rechthebbende. Dit kunt u uitbesteden of uiteraard zelf doen.

Indien u er achter komt dat iemand uw rechten als octrooihouder niet erkent of niet is geïnformeerd over uw recht, dan moet u uw recht opeisen bij deze wederpartij. Hier kan dan erkenning of een overeenkomst uit voortkomen. Het kan ook gebeuren dat de wederpartij uw recht niet (volledig) erkent. In dat geval kunt u een wederpartij een dagvaarding overleggen om aan een rechtsorgaan te vragen of u in uw recht staat. Bij erkenning kunt u ook een eis neerleggen.

Indien u overtuigd bent van uw recht dan is het in Nederland zelfs mogelijk om via de rechter beslag te (laten) leggen op goederen en middelen van uw wederpartij. Uiteraard heeft dit wel gevolgen als uw recht(en) later niet worden erkend.

Bij internationale geschillen is het belangrijk dat u bij een eis verwijst volgens welk recht u spreekt, maar dit beschouw ik buiten de scope van uw vraag. Belangrijk is ook wat hier mogelijk is. U kunt zomaar met een vreemd recht te maken krijgen.

Zonder rechtsgeleerde hulp voor procedures zal het moeilijk zijn om de exploitatie van uw octrooi te beschermen buiten uw eigen regie. Indien hier geen middelen toe hebt dat kunt u nog inzetten op een compromis met een mate van 'gunfactor' of wellicht een andere afspraak, die u beter uit komt dan helemaal geen resultaat.
4 jaar geleden
paulos
4 jaar geleden
Ik vraag mij overigens wel af hoe u mondiaal octrooi toegewezen hebt gekregen, omdat hier naar mijn idee al een behoorlijke investering tegenover staat. Mijn ervaring is:
USA en Canada spotgoedkoop, Europa en Australië duur, Afrika en Zuid Amerika extreem duur, Azië en islamitische landen totaal kansloos.