Zijn er landen die vapen/elektronische sigaretten verboden hebben? Zo ja welke en waarom?

LeonardN
4 jaar geleden
in: Wetgeving
4.1K

Antwoorden (1)

Onder andere Dubai, Turkije, Thailand en Egypte hebben ‘vapen’ verboden, op aanraden van de Wereldgezondheidsorganisatie.
Hoewel sommige toeristen beweren dat ze zonder gevolgen konden ‘vapen’ in Argentinië en Venezuela, pas je toch maar beter op. Je zou een boete kunnen krijgen als je een elektronische sigaret rookt in het openbaar. In Brazilië gaat het er strenger aan toe. De verkoop en productie van e-sigaretten is sinds 2014 niet meer toegestaan en ook hier kan je een boete krijgen als je betrapt wordt. Ook in Uruguay is ‘vapen’ uit den boze.Cambodja, Indonesië, Brunei en Singapore hebben ‘vapen’ ook verboden.
De aanleiding van deze wetten is een verslag uit 2014 van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO), waarin ze haar bezorgdheid benadrukte over het gebruik van de e-sigaret. De WHO zei dat er onvoldoende bewijs is om te beweren dat e-sigaretten rokers helpen met stoppen en dat ze jongere gebruikers aanzetten om te experimenteren met verschillende smaken. Hoewel het product minder schadelijk is dan een echte sigaret, die naast nicotine ook teer bevat, blijft het weliswaar een gezondheidsrisico, aldus de WHO.
Toegevoegd op 04 juli 2019 12:11: tekst
fremar