Wordt Jury Duty vergoed?

Ik vroeg het me af: Wanneer mensen in Amerika worden opgeroepen voor jury duty, krijgen ze daar een vergoeding voor? Is dit geregeld met de werkgever?
Want volgens mij mag je het niet weigeren, als je eenmaal opgeroepen bent (anders moet je gewoon niet stemmen). Maar je hebt daar processen die maanden, zo niet jaren duren.
Hoe is dat dan geregeld?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
4.4K

Het beste antwoord

De vergoeding die een jurylid krijgt verschilt per staat. Sommige staten geven een vergoeding van rond de 40 dollar per dag. De werkgever wordt niet schadeloos gesteld. Sommige werkgever zien het echter als hun plicht, om de werkgever betaalde verlofdagen te geven, als ze hun juryplicht moeten vervullen.

Gemiddeld wordt een Amerikaan eens per 3 jaar opgeroepen om in een jury deel te gaan nemen.

Echt blij zijn de meesten niet met zo’n oproep (”everybody likes jury duty–just not this week”), maar als men eenmaal is geselecteerd doet men wel doorgaans zijn best. Het gevolg van een jurysysteem is dat een groot deel van de bevolking actief betrokken is geweest bij de rechtspraak, en dat maakt de afstand tussen burger en rechtszaal een stuk kleiner. Men weet wat het is omdat men het zelf van nabij heeft meegemaakt, terwijl de gemiddelde burger in Nederland vaak nooit een rechtszaal van binnen heeft gezien.

Een aantal staten kent de facto categorale vrijstellingen voor bijvoorbeeld artsen, juristen en brandweerlieden. Het is moeilijk om in alle gevallen een min of meer representatieve jury samen te stellen.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je wel

Andere antwoorden (3)

Ja ze krijgen een vast bedrag als onkostenvergoeding per dag. En die is voor iedereen gelijk.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dat komt van de staat, de werkgever eeft daar niks mee vandoen. En moet daaraan meewerken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, het is een onbetaalde plicht.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als je een eigen bedrijf hebt krijg je een vergoeding van max. 40 dollar per dag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is verplicht om te komen als je opgeroepen wordt. Je krijgt daarvoor een kleine dag vergoeding. Je werkgever moet je verplicht vrij daarvoor geven. Als je niet kunt, moet je voorkomen en dan worden je zwaarwegende redenen bekeken. Als een zaak langer loopt kan het zijn dat je hierop beroep kunt maken, zoals bv je jonge kinderen hebt.