Mag ik nog wel mijn navigatie-app op mijn fiets gebruiken? Of is dat sinds 1 juli ook verboden?

Ik heb een houder voor op mijn stuur. Moet ik dan stoppen als ik een nieuw adres in moet voeren?
===
Laat ik de vraag scherper stellen.

Mag ik al rijdend een ander adres in voeren zonder te stoppen en zonder dat ik het apparaat in mijn hand houdt (dmv houder)?
===
Door de reacties bemerk ik dat de vraag nog steeds voor meerdere ideeën vatbaar is.

Mag ik al rijdend een ander adres in voeren met mijn vingers zonder te stoppen terwijl de smartphone/navigatiesysteem in een stuurhouder zit?
Mag ik al rijdend een ander adres in voeren met mijn stem zonder te stoppen terwijl de smartphone/navigatiesysteem in een stuurhouder zit?

En dan kom je ook op:

Mag ik al rijdend een appje tikken terwijl de smartphone in een stuurhouder zit?
Mag ik al rijdend een appje lezen terwijl de smartphone in een stuurhouder zit?

LeonardN
4 jaar geleden
in: Wetgeving
5.3K

Antwoorden (1)

Tijdens het fietsen mag dat niet meer, nee.. Ga gewoon even langs de kant van de weg stilstaan om dat adres in te voeren. Je krijgt een boete van 95 euro als je hierop wordt betrapt. En je brengt bovendien niet alleen jezelf maar ook andere weggebruikers tijdens die handeling in gevaar.

Het verbod geldt niet alleen voor mobiele telefoons. Ook andere elektronische apparaten, zoals navigatiesystemen, muziekspelers en tablets mag je niet meer vasthouden als je fietst. Een navigatiesyteem in een houder op je stuur mag wel, maar dat mag je dan alleen bedienen terwijl je stilstaat.
Toegevoegd op 02 juli 2019 15:14: bron, afbeelding
Plaatje bij antwoord
Amadea
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
"Een navigatiesyteem in een houder op je stuur mag wel, maar dat mag je dan alleen bedienen terwijl je stilstaat." Net even de wettekst gelezen, en dat haal ik er (nog) niet uit.
Amadea
4 jaar geleden
Je mag het niet met je handen aanraken. Hoe zou jij dan het adres in willen voeren?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
"Je mag het niet met je handen aanraken. Hoe zou jij dan het adres in willen voeren?" Ehm, spraak? Nooit van Siri gehoord?
Amadea
4 jaar geleden
Vraagsteller heeft het over een adres invoeren. Dat zie ik als het met de vingers ingeven van het adres. Als je met je stem opdrachten kan geven om een app iets te laten uitvoeren noem je dat geen invoeren.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
"Als je met je stem opdrachten kan geven om een app iets te laten uitvoeren noem je dat geen invoeren." Hoe noem je dat dan?!? Wat een gekke redenering... Je voert gewoon verbaal gegevens in.
HannekeJanssen
4 jaar geleden
Gisteren op het nieuws gezien: het bedienen van een mobiel apparaat kan leiden tot een boete. I.v.m. de boete, en vooral i.v.m. je eigen en andermens' veiligheid: gewoon niet doen dus!
LeonardN
4 jaar geleden
"Je mag het niet met je handen aanraken." Waar haal je dat dan uit? Ik lees wat anders.