Wat te doen in een probleemsituatie tussen klant en partij?

Voor een klant heb ik (tegen betaling) een flyer en poster ontworpen vorig jaar.
Het doel was promotie maken via een samenwerkende partij. Van deze partij is tevens een logo meegenomen in de ontwerpen.

Nu is er een geschil ontstaan tussen mijn klant en deze partij. De partij eist nu rechtstreeks de digitale bestanden bij mij op met als argument daar recht op te hebben omdat hun logo op het promotiemateriaal staat.

In principe lijkt mij dat ik alleen te maken heb met de klant, die heeft tenslotte voor de opdracht betaald maar draagt mij op niets door te sturen naar deze partij. Daarnaast heb ik niets te maken met hun geschil.

De partij dreigt het via "professionele bureau's" af te gaan dwingen als zij geen bestanden ontvangt. (via mij of via mijn klant)

Waar doe ik als ontwerper verstandig aan?

Weet jij het antwoord?

/2500

1. De klant was jouw opdrachtgever. Die heeft jou, mede namens de samenwerkende partij, opdracht gegeven tot het ontwerpen van promotiemateriaal en later, vanuit die rol als opdrachtgever, het ontwerp goedgekeurd en de factuur betaald. Als ontwerper mag je er vanuit gaan dat jouw klant daarbij ook de samenwerkende partij vertegenwoordigde en te goeder trouw handelde. Dat je het logo van die partij gebruikte, was onderdeel van de opdracht. Vanuit juridisch oogpunt heb je met die samenwerkende partij dus niets te maken. Als ze actie willen ondernemen tegen het vervaardigen c.q. verspreiden van het drukwerk of gebruik van hun logo, moeten ze niet bij jou aankloppen maar bij jouw klant. 2. Het copyright en de eigendomsrechten van het ontwerp liggen bij jou als ontwerper. Het is zeer ongebruikelijk om digitale ontwerpen aan klanten te geven, laat staan aan andere partijen. Sporadisch willen klanten het copyright eenmalig afkopen om zelf met het digitale bestand aan de slag te kunnen gaan, maar gebruikelijk is dat zeker niet. Die beslissing ligt bij jou. 3. Ik zou me zeker geen zorgen maken over dreigementen dat men een incassobureau of advocaat gaat inschakelen. Dat is grootspraak, want je bent geen partij in het conflict. En zelfs als je dat wel was, blijft het (digitale) ontwerp jouw eigendom, tenzij anders is overeengekomen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100