Wat te doen in een probleemsituatie tussen klant en partij?

Voor een klant heb ik (tegen betaling) een flyer en poster ontworpen vorig jaar.
Het doel was promotie maken via een samenwerkende partij. Van deze partij is tevens een logo meegenomen in de ontwerpen.

Nu is er een geschil ontstaan tussen mijn klant en deze partij. De partij eist nu rechtstreeks de digitale bestanden bij mij op met als argument daar recht op te hebben omdat hun logo op het promotiemateriaal staat.

In principe lijkt mij dat ik alleen te maken heb met de klant, die heeft tenslotte voor de opdracht betaald maar draagt mij op niets door te sturen naar deze partij. Daarnaast heb ik niets te maken met hun geschil.

De partij dreigt het via "professionele bureau's" af te gaan dwingen als zij geen bestanden ontvangt. (via mij of via mijn klant)

Waar doe ik als ontwerper verstandig aan?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K
TurfGraver
4 jaar geleden
Je bent alleen verantwoording schuldig aan de betalende klant.
Zij lossen het onderling zelf maar op.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dank voor je reactie TurfGraver! Mee eens. Hoe zit dit dan juridisch? Kan ik op een of andere manier hierin verwikkeld raken?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Die digitale bestanden heb je toch allang niet meer, die heb je na de betaling toch verwijderd? Je kunt alles wel bewaren, daar is geen beginnen aan.
LeonardN
4 jaar geleden
Digitale bestanden bewaren is heel gemakkelijk en met wat statische beeldbestanden goed te doen. Die zijn niet zo groot en opslagruimte is dan relatief goedkoop 100 euro voor 4TB. Daar kan je als een project 100MB groot is 40.000 projecten op opslaan. Als het 1GB groot is 4000 projecten. Maar 1GB haal je niet snel met dat werk. Met een back-up kom je dan op 2x 100 euro. Of je gooit het op de cloud.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
@JoanDArc
Plus ! @LeonardN
Je snapt 'm niet hè ????
LeonardN
4 jaar geleden
Als JoanDArc probeert te zeggen dat de vrager een onwaar verhaal moet ophangen over het niet kunnen bezitten, is dat met mijn reactie ook wel zo'n beetje teniet gedaan. Het zou een waardeloos argument zijn. Als je dan een slimme zet wil doen, kan je beter (een kopie van) de bestanden geven. Ze mogen er toch niks mee, aangezien het auteursrecht bij de vrager of de opdrachtgever ligt.
Andere partij "gerustgesteld", paar digitale bestanden heen en weer gegaan, niks aan het handje. Vrager kan oude bestand gewoon zonder logo van derde partij hergebruiken. En als de derde partij het in zijn hoofd haalt het ontwerp te gebruiken, nou dan heb je pas werkelijk een mooie zaak. Persoonlijk snap ik niet wat het 3de bedrijf denkt te winnen met het bezitten van een paar digitale bestanden. Je weet nooit of de andere partij geen kopie achterhoudt.

Antwoorden (1)

1. De klant was jouw opdrachtgever. Die heeft jou, mede namens de samenwerkende partij, opdracht gegeven tot het ontwerpen van promotiemateriaal en later, vanuit die rol als opdrachtgever, het ontwerp goedgekeurd en de factuur betaald.
Als ontwerper mag je er vanuit gaan dat jouw klant daarbij ook de samenwerkende partij vertegenwoordigde en te goeder trouw handelde. Dat je het logo van die partij gebruikte, was onderdeel van de opdracht. Vanuit juridisch oogpunt heb je met die samenwerkende partij dus niets te maken. Als ze actie willen ondernemen tegen het vervaardigen c.q. verspreiden van het drukwerk of gebruik van hun logo, moeten ze niet bij jou aankloppen maar bij jouw klant.
2. Het copyright en de eigendomsrechten van het ontwerp liggen bij jou als ontwerper. Het is zeer ongebruikelijk om digitale ontwerpen aan klanten te geven, laat staan aan andere partijen. Sporadisch willen klanten het copyright eenmalig afkopen om zelf met het digitale bestand aan de slag te kunnen gaan, maar gebruikelijk is dat zeker niet. Die beslissing ligt bij jou.
3. Ik zou me zeker geen zorgen maken over dreigementen dat men een incassobureau of advocaat gaat inschakelen. Dat is grootspraak, want je bent geen partij in het conflict. En zelfs als je dat wel was, blijft het (digitale) ontwerp jouw eigendom, tenzij anders is overeengekomen.
Pieter2011
4 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Dit is wat ik met mijn antwoord wilde zeggen, maar dan beter verwoord.
Ik zal mijn antwoord verwijderen en hier een plus geven. :-)
Inekez1
4 jaar geleden
+
Op alle 3 de punten geheel mee eens!