Welke bevoegdheden heeft politie en handhaving wanneer zie zien dat ik wiet rook in het openbaar?

Wat mag de politie doen wanneer ze zien dat ik wiet rook in het openbaar? En wat mag de handhaving doen?

Ik weet dat de politie de wiet in beslag zou mogen nemen, maar mag handhaving dit ook doen? En mag er in mijn tas gekeken worden?

Ik heb zelf al geprobeerd meer info te vinden over de handhaving maar het lukt me niet echt.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
7.5K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@FROADY, Als je met de handhaving een Boa bedoelt (de buitengewoon opsporingsambtenaar) dan hebt je het over een ambtenaar met opsporingsbevoegdheid. Dat houdt in dat een boa bepaalde strafbare feiten mag opsporen. Buitengewoon opsporingsambtenaren worden door organisaties of de politie ingezet om de veiligheid te handhaven.
Het niet voldoen aan een vordering tot kijken in de tas kan een reden zijn een verdachte aan te houden.
Als een verdachte op de vraag van de boa vrijwillig toestaat dat in de tas gekeken wordt, dan mag de opsporingsambtenaar dat. Vragen staat vrij.

Antwoorden (2)

In het openbaar cannabis gebruiken is niet toegestaan. Echter heeft het bezit en gebruik van kleine hoeveelheden geen opsporingsprioriteit; de politie is er niet actief mee bezig. Ja handhaving mag dit ook doen. Bij een verdenking van het hebben dan meer dan de gedoogde hoeveelheid mag men je fouilleren en je tas controleren maar ook je auto als je daar in rijd of zit.
ronron1212
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ Bovendien, als je betrapt wordt als autobestuurder wordt er een speekseltest afgenomen. Is deze positief dan moet men mee naar het bureau waar door een arts bloed wordt afgenomen voor een aanvullende bloedtest. De test wordt gecontroleerd door het Nederlands Forensisch Instituut. Als de test positief is, zit de drugsgebruiker echt in de klem.
Wat de politie mag doen als ze zien dat je op straat blowt, dus in het openbaar? Het volgende:
om daar duidelijkheid over te krijgen zul je de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van de betreffende gemeente moeten raadplegen. Hierin is sinds 2012 meestal de volgende bepaling opgenomen over openlijk drugsgebruik
‘Het is verboden op of aan de weg, op een andere voor publiek toegankelijke plaats of in een voor publiek toegankelijk gebouw middelen als bedoeld in de artikelen 2 of 3 van de Opiumwet of daarop gelijkende waar te gebruiken’
In het kort: als op grond van de APV het verboden is te blowen dan kun je door de politie worden aangehouden, je spullen om te roken, zowel de hulpmiddelen als de drugs) kunnen strafrechtelijk in beslag worden genomen. Of je weggestuurd wordt of alsnog wordt aangehouden hangt af van de hoeveelheid wiet die er bij je gevonden wordt. Ben je jonger dan 18jaar dan is alle bezit van wiet verboden.
Als je met de handhaving een boa bedoelt (de buitengewoon opsporingsambtenaar) dan heb je het over een ambtenaar met opsporingsbevoegdheid. Een politieagent heeft een algemene opsporingsbevoegdheid en mag alle strafbare feiten opsporen. De strafbare feiten die een boa mag opsporen, staan vermeld in zijn takenpakket. Als de boa door de politie is ingezet om de veiligheid op straat te handhaven dan houdt dat in dat hij dezelfde bevoegdheid heeft als de politie bij het handhaven van de openbare orde.

Zowel de politie als de boa kunnen verzoeken om in de tas te kijken. Als een verdachte op de vraag van de politie of boa vrijwillig toestaat dat in de tas gekeken wordt, dan mag de politie of boa dat. Het niet voldoen aan een vordering tot kijken in de tas kan een reden zijn een verdachte aan te houden en mee naar het bureau te nemen.

Wil je veilig blowen, doe het dan thuis op je kamer met de ramen open en een ventilator bij de deur. Prent in je hersens: al deze ellende voor het blowen van een joint, terwijl de gelukkige blower niet bestaat.
https://www.groene.nl/artikel/de-gelukkige-blower-bestaat-niet
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
ronron1212
4 jaar geleden
Mooi uitgebreid antwoord+