Mag je een bestaand product inkopen, deze aanpassen en vervolgens doorverkopen?

Mag je een bestaand product inkopen, deze aanpassen, door er bijvoorbeeld een sticker op te plakken, en vervolgens doorverkopen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
6.4K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dus als ik bijvoorbeeld een Föhn inkoop, hier vervolgens een Led-strip of iets op zou maken, heb ik dan niet te maken met auteursrechten, of intellectuele eigendomsrechten of iets dergelijks? Je past hiermee dan toch iets aan de constructie? Is dit toegestaan?
paulus811
5 jaar geleden
Het ligt wel iets genuanceerder dan 'ja het mag'. Je kunt bijvoorbeeld niet zomaar vlaaien bij Multivlaai halen en in je eigen bakkerswinkeltje te koop aanbieden. Ook producten van bijvoorbeeld Bose mag je niet zomaar nieuw verkopen, je moet dan eerst als geautoriseerd dealer aangewezen worden.
TurfGraver
5 jaar geleden
Zolang het nog steeds aan de veiligheids normen voldoet....

Antwoorden (2)

Als jij denkt dat mensen er meer voor willen betalen dan mag dat.
Denk namelijk niet dat je er verlies op wilt maken.
Toegevoegd op 01 april 2019 12:43: tekst
ronron1212
5 jaar geleden
tinus1969
5 jaar geleden
Waar baseer je dit op? Zijn hier links over? Denk aan auteurs- merkenrechten en CE-markering.
LeonardN
5 jaar geleden
Dit zou inderdaad nog weleens per product kunnen verschillen. https://www.higherlevel.nl/forums/topic/52697-product-aanpassen-en-doorverkopen/
Een aanpassing is niet altijd een verbetering.

Je zult sowieso duidelijk moeten zijn naar de klant dat dat dit niet het originele product is en wát de wijzigingen precies zijn.

Maar ook de leverancier kan protesteren. Wanneer jouw aanpassingen extra gevaar opleveren terwijl hún merk er op staat, dan is dat slecht voor hún naam. En zelfs als er geen gevaar ontstaat kan een merk het niet eens zijn met b.v. het design omdat het simpelweg niet aan hun huisstijl voldoet.
Ook kunnen je als gevolg van je wijzigingen in bepaalde gevallen herkeuringen nodig zijn.

Maar ook het merk verwijderen en er je eigen naam op plakken mag niet. Op veel onderdelen rusten copyrights en patentrechten. Om die op professionele basis te verkopen daar is toestemming voor nodig.

Dus mag dat zomaar ? Dan is het antwoord: Nee !
Maar wie weet kom je er met een simpel overlegje met de leverancier wel uit.

Oh... er is trouwens wel een uitzondering. Een particulier die b.v. een boormachine koopt en daar een andere boorkop op zet, die mag dat ding gerust aan een buurman verkopen. Gaat het echter om grotere aantallen, dan wordt dat als "professionele verkoop" gezien en gelden de eerder genoemde zaken.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Vanwaar deze ongefundeerde min ?
Reddie
5 jaar geleden
De tweede min is van mij omdat je totaal op het verkeerde spoor zit.
- Je koopt een 50kg baal suiker en verpakt dat per kg.
- Je koopt een moederbord en zet dat in een eigen computerkast.
- Je koopt sinaasappelen en verkoopt het sap per glas of flesje.
- Je koopt een fiets en zet daar een versnelling op.
- Je koopt afbakbroodjes en verkoopt het gebakken, al dan niet belegd. (doet McDonalds, Subway, elke bakker, elke snackbar, ... ) , Vlaaipunten idem.
- Boeing koopt RollsRoys motoren, bouwt er een vliegtuig om, en verkoopt het als 747.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
@Reddy
Herverpakken of gebruiken van een grondstof of een deelproduct is toch wat anders dan, ik quote: "een bestaand product inkopen, deze aanpassen, door er bijvoorbeeld een sticker op te plakken, en vervolgens doorverkopen"