Mogen mensen die niet voor een overheid werken wel diplomatieke status hebben?

In deze video is te zien dat mensen van een bedrijf dat is ingehuurd door een overheid voor klussen in een ander land onder diplomatieke status werken. Maar mag dat?

Poet
5 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K

Antwoorden (1)

Een diplomatieke status is onlosmakelijk verbonden met een overheid. Een diplomaat wordt door een staat aangesteld. Een functie kan promotie van handel en commercie zijn (een commerciële of handelsdiplomaat).

Iedereen kan tot diplomaat worden benoemd. Hierdoor kan iemand diplomatieke onschendbaarheid krijgen, om onder meer te voorkomen dat autoriteiten iemand onder druk zetten.
Het dragen van alleen een diplomatiek paspoort is in principe onvoldoende om aanspraak op diplomatieke onschendbaarheid te kunnen maken. Om daarop aanspraak te kunnen maken, dient óók de (gast)staat de diplomatieke onschendbaarheid van de persoon in kwestie te erkennen. Dit gebeurt meestal doordat de (gast)staat aan de betrokkene een identiteitsbewijs verstrekt, waaruit zijn onschendbaarheid blijkt.

Een diplomaat hoeft niet per se een ‘diplomatieke opdracht’ te hebben: zo verleende de Britse regering onlangs de in Iran opgesloten Nazanin Zaghari-Ratcliffe een diplomatieke status. Zo werd de kwestie een officieel geschil tussen beide landen, waardoor meer mogelijkheden werden verkregen de zaak internationaal aan te kaarten.
SimonV