Is het bij wet toegestaan om papier & munt geld kapot te maken?

Sommige ‘rijke’ rappers en andere ‘rijke’ mensen doen wel eens stoer om €500 door te scheuren. Is dit eigelijk wel toegestaan?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
9.1K

Antwoorden (3)

Stikt genomen niet, althans in Nederland want de staat is en blijft eigenaar van de bankbiljetten, maar straf zul je er niet snel voor krijgen.......
erotisi
5 jaar geleden
In Amerika en nog een paar landen is het officieel verboden. Maar in Nederland mag je zelf weten wat je doet met jouw bankbiljetten. Als je maar wel weet dat ze daarmee hun waarde verliezen, want opzettelijk beschadigde bankbiljetten worden niet vergoed door De Nederlandsche Bank.
. . .
Zie ook bij https://www.dnb.nl/betalingsverkeer/dnb-en-eurobankbiljetten/beschadigde-biljetten/index.jsp:

U krijgt geen vergoeding als het biljet moedwillig is beschadigd.
Toegevoegd op 24 februari 2019 18:05: tekst
Amadea
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ ik snap de minnen niet
LeonardN
5 jaar geleden
+Ik ook niet.
Lil' Kleine heeft dit inderdaad ook gedaan. Hij verscheurde openlijk een biljet van €500 in kleine snippers.
H L Schipholt van DNB heeft hierop gereageerd met de woorden dat je in beginsel met je biljetten mag doen wat je wil. Er is geen verbod op verminken en beschadigen. Maar als je dit expres wél doet, heb je geen recht op vergoeding. Dat klinkt redelijk, maar is in de praktijk natuurlijk simpel te omzeilen. Stel dat Lil’ Kleine spijt zou krijgen. Dan is dat filmpje niet zo handig, maar hij hoeft de verscheurde biljetten alleen aan een vriend te geven zodat die de waarde in zijn plaats kan claimen.
Lijkt me duidelijk dus.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Reddie
5 jaar geleden
Je zult het biljet zo aan elkaar moeten plakken dat het blijkbaar één en hetzelfde biljet is, en dat het compleet is. Als er ook maar iets ontbreekt gaat het hele feest niet door. Anders zou je kleine stukjes van/uit meerdere biljetten bij elkaar kunnen nemen en claimen dat het een héél biljet was.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dit is het antwoord van Dhr Schipholt van de DNB. Ik mag aannemen dat hij op dat incident het correcte antwoord geeft.
LeonardN
5 jaar geleden
@Reddie
Nee. https://www.dnb.nl/betalingsverkeer/dnb-en-eurobankbiljetten/beschadigde-biljetten/index.jsp Vergoeding
U krijgt een vergoeding als: meer dan de helft over is van het eurobankbiljet
het biljet per ongeluk is beschadigd
een eurobankbiljet grotendeels beschadigd is door brand of andere gebeurtenis; u moet dit kunnen aantonen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Aan iedereen, de vraag is of het bij de wet toegestaan is, om geld (papier, munt) kapot te maken. Het voorbeeld is de rapper met €500,-.
Het antwoord is dus dat dit mag!
Dit toon ik aan met het letterlijke citaat van de woordvoerder van DNB toentertijd. Dit citaat heb ik letterlijk gebruikt om aan te tonen dat dit gewoon kan.
Nu wordt dit citaat van de beste man gebruikt om te zeggen dat het antwoord niet klopt. Het citaat geeft duidelijk antwoord op de vraag. Nu wordt het weer eens uit het verband gerukt, door in te gaan op het laatste deel van het citaat (waarde claimen).
Ten eerste heeft dit niks te maken met het beantwoorden van de vraag.
Ten tweede heb ik (wel zo netjes) het hele citaat aangehaald van Dhr van Schipholt. Waarom? Als ik delen skip, kan er een verkeerde beantwoording op de gestelde vraag ontstaan.
LeonardN
5 jaar geleden
Ach in ieder geval wordt duidelijk aangegeven waarom iemand vindt dat je onjuist bent (ook al is de reden daarvan onterecht). Ik heb je een plus gegeven, ter compensatie en vanwege het feit dat je antwoord klopt.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik hoop dat het nu ook echt duidelijk is voor iedereen.
Bedankt voor jouw (eerdere) aanvullingen en de plus.