Ik heb vandaag een boete binnen gekregen van 10 april 2011. Kan justitie dit gewoon opleggen na zo'n lange tijd? Gr. Jordy

Toegevoegd na 2 minuten:
De boete zou gaan om samenscholing, alleen weet ik hier niks van

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Antwoorden (6)

Dit is geen goede reden voor bezwaar. Officieel is er namelijk een termijn gesteld van 2 jaar, waar binnen de boete binnen moet komen bij de overtreder. In dit geval zit de boete dus nog ruim binnen die twee jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja.

Waarom niet?

De gepleegde daad is nog niet verjaard dus gewoon betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk idd dat je gewoon moet betalen.
Vind het wel vreemd dat je een bekeuring hebt gehad voor samenscholing en je weet van niks.

Het lijkt me dat voor samenscholing een procesverbaal is opgemaakt. En op de een of andere manier hebben ze jouw gegevens.

Misschien hebben ze een fout gemaakt, of heeft iemand zich voor jou uitgegeven. Dan kun je in beroep gaan (wel de bekeuring eerst betalen, want anders duurt het te lang en krijg je verhoging).
12 jaar geleden
Gewoon bezwaar aantekenen, het is dan aan justitie om bewijs te verkrijgen van de politie dat je daadwerkelijk een overtreding hebt begaan.
Vaak is dit niet te bewijzen daar alleen een tekst als "meneer was aan het samenscholen" niet voldoet als bewijs materiaal.
Kunnen zij het bewijzen, dan zul je moeten betalen, kunnen ze dat niet dan zal de boete worden vernietigd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke bedankt, aangezien het hier om samenscholing gaat, gaat het dus ook in principe over meerdere personen, heb ook aan m'n vrienden gevraagt of zij de boete hebben ontvangen, maar geen van hen heeft iets ontvangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zegt natuurlijk niks dat zij die boete nog niet hebben ontvangen, er kan verschil in zitten wanneer iemand deze ontvangt.
Ik heb, toen ik nog jonger was, regelmatig processen verbaals gekregen voor de meest domme dingen daar zij ons een beetje zat waren (en de meeste PV's sloegen echt nergens op, geen criminele daden of wat dan ook, gewoon ergens staan en hup, weer een PV terwijl er geen verordening was) , elke keer weer protest aangetekend en elke keer werd dit gegrond verklaard daar er geen bewijs was en de aantijgingen nergens op sloegen, gelukkig vond justitie dit ook. Het kwam zelfs zo ver dat justitie een onderzoek heeft laten doen naar het politiekorps hier om te kijken of men wel integer was. Het staat je vrij protest aan te tekenen tegen elke bekeuring die je krijgt, dat is je recht en ik zou, als je zelf zekers weet dat deze bekeuring niet gerechtvaardigd is, dan ook zekers protest aantekenen.
Maak in ieder geval bezwaar met het volgende commentaar:

Ik maak bezwaar tegen deze schikking omdat de verstreken tijd tussen de vermeende overtreding en het ontvangen van de schikking dermate lang is dat ik me het feit niet (goed) meer kan herinneren. Hierdoor voel ik mij (ernstig) geschaad in mijn verweer.

Ik heb zoiets weleens bij de hand gehad voor een parkeerovertreding. Toen kreeg ik de accept na ruim 8 maanden pas binnen. Binnen 2 weken nadien was mijn bekeuring geseponeerd.
Juridisch klopt het en kun je zo'n bekeuring inderdaad na jaren nog ontvangen. Alleen moreel gezien, in dit geval, mag je een dergelijke schikking binnen een redelijke termijn van 4 tot 6 weken ontvangen.

Ik zou zeggen, probeer het, schijnt regelmatig succesvol te zijn, ook bij mij dus. Ik heb in het verweer tweemaal haakjes gebruikt. Je moet zelf maar zien of je die eventueel gebruikt. Net wat je goed lijkt.

Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist............er gaat toch niets boven een ervaringsdeskundige............+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deskundige voor één gevalletje van mezelf. Ik had er inderdaad succes mee. Deze mogelijkheid had ik op mijn beurt ook niet van mezelf. Ik had de soortgelijke vraag voorgelegd aan de juridische vraagbaak van of de ANWB of de Consumentenbond (dat weet ik niet meer). Die hadden op hun beurt weer ervaring dat dit nog weleens indruk zou maken. Het is gauw zo'n 7 jaar geleden, maar toch, handigheidjes moet je onthouden.
Op de termijn gaat u het niet winnen. Samenscholing is een overtreding vanuit de APV en overtredingen dienen binnen 3 jaar vervolgd te worden, wat nu gebeurd. Zie artikel 70 strafvordering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Art.70 SV Artikel 70
[1.] Ingeval de officier van justitie den verdachte kennis geeft dat hij hem ter zake van een feit waarvoor voorloopige hechtenis is toegepast, niet verder zal vervolgen, wordt daardoor elk bevel tot voorloopige hechtenis van rechtswege opgeheven en daarvan in de kennisgeving melding gemaakt. De kennisgeving wordt aan de verdachte betekend.
[2.] Geschiedt de kennisgeving uitsluitend op grond dat de officier van justitie de rechtbank onbevoegd acht en is naar zijne meening een ander college wel bevoegd, dan kan hij bepalen dat het bevel nog gedurende drie dagen na die kennisgeving van kracht zal blijven. In de kennisgeving wordt daarvan melding gemaakt. ???????????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken een ander artikel 70... 1
Het recht tot strafvordering vervalt door verjaring:1*.
in 2 jaren voor alle overtredingen;
2*.
in zes jaren voor de misdrijven waarop geldboete, hechtenis of gevangenisstraf van niet meer dan 3 jaren is gesteld;
3*.
in twaalf jaren voor de misdrijven waarop tijdelijke gevangenisstraf van meer dan 3 jaren is gesteld; Etcetera...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is het Wetboek van Strafrecht, niet SV.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
My bad.