Wat is het nut van de scheiding van de wetgevende macht en de uitvoerende macht?

Volgens de in ons land geldende basis van trias politica zijn de uitvoerende wetgevende en rechterlijk macht gescheiden. Maar in hoeverre zijn in Nederland de wetgevende machten en uitvoerende machten echt gescheiden en wat is daar het nut van. Zou het niet beter zijn als de wetgevende machten en de uitvoerende machten in één hand waren?

erotisi
5 jaar geleden
in: Wetgeving
2.6K

Antwoorden (3)

De wetgevende macht bestaat uit het parlement en de regering. Het parlement bestaat uit de Eerste Kamer en de Tweede Kamer. De meeste wetsvoorstellen komen van de regering. Het parlement moet vervolgens instemmen met het wetsvoorstel, anders kan het geen wet worden. De Tweede Kamer kan zelf ook met wetsvoorstellen komen, maar dat gebeurt niet zo vaak. Om te kunnen regeren, heeft de regering de steun nodig van een meerderheid van de leden van de Tweede Kamer (en Eerste Kamer).

De uitvoerende macht bestaat uit de regering. De regering geeft namelijk leiding aan de ministeries en hun ambtenaren, die zich bezighouden met de uitvoering van wetten. De uitvoerende macht moet rekening houden met de wetgevende macht. De uitvoerende macht mag alleen zaken uitvoeren die in de wet staan. Het parlement controleert de regering. Als de regering haar werk niet goed doet, dan kan het parlement de regering ten val brengen. Dat betekent dat de regering moet opstappen. Er komen dan meestal nieuwe verkiezingen. Dit is de vertrouwensregel tussen de regering en het parlement.
fremar
5 jaar geleden
Antoni
5 jaar geleden
Wat is nu het nut van de scheiding van de wetgevende macht en de uitvoerende macht?, zo vraagt @erotisi in zijn hoofdvraag. Zou het niet beter zijn als de wetgevende machten en de uitvoerende machten in één hand waren?, vraagt @erotisi verder nog. Die vragen heb je niet beantwoord. Alleen de verschillen tussen de machten uitleggen lijkt mij niet voldoende!
Het hebben van macht biedt de kans op machtsmisbruik. Er moet daarom een controlemechanisme zijn dat 'de macht' controleert, zodat machtsmisbruik (in theorie) kan worden voorkomen: dit is het systeem van checks and balances. In Nederland controleert de wetgevende macht de uitvoerende macht. Zoals bekend is de scheiding van de machten (de trias politica) niet volledig doorgevoerd in Nederland. De wetgevende macht bestaat namelijk uit de regering en de Staten-Generaal (Eerste en Tweede Kamer) , terwijl de uitvoerende macht de regering (waar de koning deel van uitmaakt) is.
...
Op https://www.montesquieu-instituut.nl/id/vhnnmt7lidzx/trias_politica_machtenscheiding_en vind je hierover deze tekst:

Als bijvoorbeeld de wetgevende en uitvoerende macht in dezelfde handen zijn, kan de persoon die tirannieke wetten bedenkt ze ook uitvoeren. Daarom moet de uitvoerende macht kunnen weigeren een wet uit te voeren. Op die manier controleert de uitvoerende macht de wetgevende macht. Andersom moet volgens Montesquieu de wetgevende macht als enige belasting kunnen heffen. De uitvoerende macht heeft dan namelijk altijd het geld van wetgevende macht nodig om wetten te kunnen uitvoeren. Zo kan de wetgevende macht de uitvoerende macht controleren.
...
Hier https://en.wikipedia.org/wiki/Separation_of_powers vind je over het systeem van checks and balances de volgende tekst: Checks and balances is the principle that each of the Branches has the power to limit or check the other two and this creates a balance between the three separate powers of the state, this principle induces that the ambitions of one branch prevent that one of the other branches become supreme, and thus be eternally confronting each other and in that process leaving the people free from government abuses.

Vertaald luidt deze zo: Checks and balances is het principe dat elk van de drie machten de macht heeft om de andere twee te beperken of te controleren: dit schept een balans tussen de drie afzonderlijke machten van de staat. Dit principe brengt met zich mee dat de ambities van een macht voorkomen dat een van de andere machten oppermachtig wordt, en zo komen ze dus eeuwig tegenover elkaar te staan en laten ze in dat proces het volk vrij van machtsmisbruik.
Toegevoegd op 16 februari 2019 18:30: tekst
Antoni
5 jaar geleden
erotisi
5 jaar geleden
toch lijkt in Nederland het niet de wetgevende macht maar de uitvoerende macht te zijn die de belastingen heffen....of zie ik dat verkeerd?
En wat nou als de uitvoerende macht de wetgevende macht niet gehoorzaam is? Om wat voor reden dan ook voert de uitvoerende macht bepaalde wetten niet helemaal uit. Is het dan de rechtsprekende macht die hun onderlinge verhouding kan rechtzetten? Komt er dan een procedure tussen de uitvoeringsinstanties en de wetgever voor de rechter zo ja, wie zijn dan precies de procederende partijen?
Antoni
5 jaar geleden
De wetgevende macht heeft bepaald hoeveel en welke belastingen worden geheven en wie die belasting(en) moet betalen. De uitvoerende macht voert die wetgeving uit. Als de uitvoerende macht de wetgevende macht niet gehoorzaam is, dan kan de uitvoerende macht ter verantwoording worden geroepen door de Staten Generaal, de wetgevende macht. In Nederland zal dit door de Tweede Kamer gebeuren. De Tweede Kamer kan in het uiterste geval de regering, de uitvoerende macht, afzetten door een motie van wantrouwen aan te nemen. Een conflict tussen de regering en de Tweede Kamer (of het gehele parlement) komt niet voor de rechter. Zij zullen er zelf uit moeten komen.
Het nut en de functie hiervan is relatief uitgebreid. Om dit allemaal te plaatsen zijn simpelweg te weinig tekens beschikbaar. Trias Politica heeft in elk geval als doel dat de machten verdeeld zijn waardoor tirannie word voorkomen en de vrijheid van de burger wordt vergroot.
Als bron een uitgebreid artikel waarin het wordt uitgelegd.
*(Eigenlijk klopt mijn eerste zin niet echt, aangezien ik de functie ervan reeds heb omschreven, excuus)*
Toegevoegd op 17 februari 2019 09:36: tekst