Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar kan ik de vormen van discriminatie in de wet vinden?

En dan bedoel ik niet discriminatiegronden zoals discriminatiegrond handicap, maarde vormen van discriminatie zoals indirecte en directe discriminatie of incidentele en structurele discriminatie?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
621
Amadea
9 jaar geleden
Niet in "de wet", maar in de mensenrechten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nou nee, wetten. De wet- en regelgeving. Dus bv. art.1 van de GW, kan je de discriminatiegronden vinden, maar in welke wetten vind je de discriminatieVORMEN, zoals incidentele discriminatie.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

In art 1 van Algemene wet Gelijke behandeling kun je het onderscheid vinden:

1. In deze wet en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
a. onderscheid: direct en indirect onderscheid, alsmede de opdracht daartoe;
b. direct onderscheid: indien een persoon op een andere wijze wordt behandeld dan een ander in een vergelijkbare situatie wordt, is of zou worden behandeld, op grond van godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, nationaliteit, hetero- of homoseksuele gerichtheid of burgerlijke staat;
c. indirect onderscheid: indien een ogenschijnlijk neutrale bepaling, maatstaf of handelwijze personen met een bepaalde godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, nationaliteit, hetero- of homoseksuele gerichtheid of burgerlijke staat in vergelijking met andere personen bijzonder treft.

check mijn website voor meer info : http://www.aanpak-discriminatieklacht.nl/
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding