Mag je als volwassene tabakswaren kopen voor minderjarigen?

Of mag je als volwassene (18+) een pakje shag/sigaretten geven aan een minderjarige?
Ben je strafbaar als iemand op straat je een peuk vraagt en deze blijkt 15 te zijn?
Ben je strafbaar als je buiten geld aanneemt van een jongere om voor hem/haar een pakje peuken te kopen?

Even afgezien van wat moraal/medisch juist is, wat zegt de Nederlandse wet hierover?
Mocht er een vraag over komen. De jongere staat even niet in de gevallen waar het relevant is bij de kassa. Het gaat me dus niet om het handelen van de caissière.
---
Stond onlangs met een collega op straat, toen een gozer hem om een peuk vroeg, hij gaf de peuk en toen hij wegliep, liep hij mee met een mannetje die een kop kleiner was, toen realiseerden we ons dat de vrager waarschijnlijk geen 18 was. Hij vroeg zich toen af, of hij in overtreding was. Mij leek het van niet, zelfs niet eens bij de andere bedachte scenario's, maar zeker weten doe ik het niet.

LeonardN
5 jaar geleden
in: Wetgeving
7.3K

Antwoorden (2)

Ja, dat mag.
Degene die de rookwaren koopt voor een jonger persoon is niet strafbaar. Als de verkoper echter kan weten dat ze voor een jongere onder de 18 jaar zijn, moet hij verkoop weigeren. Anders is hij strafbaar.
5 jaar geleden
Nee, want dat valt niet te controleren. Als jij een pakje shag/sigaretten koopt dan ga je er niet bij vertellen dat je die aan een minderjarige gaat geven.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Erna55
5 jaar geleden
Dit is een erg onhandige formulering .
Je antwoord op de vraag of je tabak mag kopen voor minderjarigen :" Nee, want het valt niet te controleren.... "
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
"Mij leek het van niet, zelfs niet eens bij de andere bedachte scenario's, maar zeker weten doe ik het niet"
Als, ietwat onhandig, antwoord op de laatste regel van de uitbreiding van de vraag klopt het antwoord wel: De gever van tabakswaren op straat is niet in overtreding. De gelegenheid geven tot roken aan minderjarigen in rookruimtes is ook niet strafbaar.
https://www.khn.nl/website/themas/qa/ben-ik-strafbaar-als-iemand-van-16-of-17-jaar-een-sigaret-in-mijn-rookruimte-opsteekt