Is het strafbaar om eigen medicijnen, ontvangen op recept, door te verkopen aan mensen zonder recept?

Nee, ben dat niet van plan.

Ik heb Oxycodon voorgeschreven gekregen, 2 pillen gebruikt. Maar ik krijg er migraine van en ik word kotsmisselijk. Dus ik ben er mee gestopt, neem weer ibuprofen.

Ik zei tegen een vriend dat ik het restant Oxycodon ga inleveren bij de apotheek. En toen zei hij dat hij het wel van mij wilde hebben, eventueel wel kopen.

Ik heb geweigerd. Maar daarop vroeg ik mij wel meteen af of het strafbaar is.

5 jaar geleden
in: Wetgeving
7.6K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@HeerVoldemort, Ja jij kunt (en je vriend) de pineut zijn. Oxycodon is een opiaat afkomstig uit de opium, zoals morfine, heroïne en thebaïne en valt onder de opiumwet.
Voor oxycodon , en nog veel meer preparaten, is ontheffing verleend omdat zij voor medicinaal gebruik dienen. Deze preparaten zijn dan te verkrijgen bij de apotheekbij tonen van een doktersrecept. Meestal moet men zich dan ook identificeren.
Als bij iemand oxycodon wordt gevonden zal hij aan moeten tonen dat hij de pillen op doktersrecept heeft gekregen. Verstandig dat je geweigerd hebt. Meestal is het de bedoeling de pillen op de zwarte markt aan te bieden. Straatwaarde per pil vanaf € 10,-- en wat de verslaafde ervoor overheeft.
Nog verstandiger is dat je na korte tijd gestopt bent met deze pijnstiller.

Antwoorden (1)

Ja, dat is strafbaar.
Artikel 40 van de Geneesmiddelenwet gaat erover.
Eén van de redenen, waarom je medicijnen niet door mag verkopen, is de veiligheid. lk geneesmiddel dat in het circuit komt, wordt heel sterk gecontroleerd en gemonitord op kwaliteit en echtheid.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ met het originele artikel uit de wet met geldigheidsdatum
https://wetten.overheid.nl/BWBR0021505/2019-01-01/0/Hoofdstuk6#Hoofdstuk4