Ik ben laatst aangehouden zonder id en moet die nu maandag tonen op bureau, wat als ik dit niet doe?

Ik ben gister aangehouden omdat ik op mijn scooter reed zonder rijbewijs, ik kon geen id tonen maar de agent deed hier niet heel moeilijk over. De boete kost mij 240 euro voor rijden zonder rijbewijs en omdat ik mijn id niet kon tonen zei de agent dat ik die dan maandag of dinsdag op het bureau moest tonen. Wat als ik dit nu niet doe? Ze hebben mijn naam en woonplaats etc wel maar mogen zij die boete dan nog wel uitschrijven? Ik snap namelijk niet waarom ik op het bureau moet komen om mijn id te tonen nadat ik ben aangehouden.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
4.7K
TurfGraver
5 jaar geleden
Probeer het en je weet het.

Antwoorden (4)

Die agent heeft je gematst. Je had direct een boete kunnen krijgen voor het niet bij je hebben van een identitietsbewijs. Als je niet naar het bureau gaat om dat kaartje alsnog te laten zien krijg je die boete gewoon. Hoef je niets voor te doen, die wordt thuisgestuurd.
teusvh
5 jaar geleden
Dat jij je id-bewijs moet komen tonen op het politiebureau heeft te maken met je identificatieplicht. Dit houdt in dat je verplicht bent om je id te tonen als de politie daarom vraagt.
Je hebt geen draagplicht, alleen een toonplicht. Omdat je het identiteitsbewijs verplicht moet kunnen tonen, betekent het in de praktijk datje altijd een identiteitsbewijs bij je moet dragen. Het verschil tussen een draagplicht en een toonplicht is dat de politie bij een draagplicht bevoegd zou zijn je ook zonder reden aan te houden om uw identiteit te controleren.
Als je je id-bewijs niet komt tonen op het politiebureau voldoe je niet aan de toonplicht. En daarvoor kan je een boete krijgen. Deze bedraagt 95,- euro (als je ouder bent dan 15 jaar) en komt dus bovenop de 240,- euro boete, die je hebt voor her rijden op de scooter .zonder rijbewijs.
5 jaar geleden
Je staat geregistreerd,en normaal zal je bij niet verschijnen op de bezoeklijst komen te staan. Agenten gaan dan een rondje maken om wanbetalers e.d thuis te bezoeken. Aan de deur krijg je dan vriendelijk het verzoek om je alsnog te melden bij het bureau. een datum wordt daarbij niet gegeven. Als je de deur niet opent,komen ze gewoon terug. desnoods maanden later in de avond als ze licht zien branden. Je kreeg een boete,en moet nu nog even je ID laten zien. dat kost je 1 minuut op het buro,en als je een bakkie koffie vraagt zit je er 5 minuten. Gewoon gaan dus !
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Je schrijft dat je reed zonder rijbewijs, dat is iets anders dan het niet tonen van het rijbewijs.
Rijden zonder rijbewijs is inderdaad € 240,--.
Het niet kunnen tonen van het rijbewijs, omdat het bijvoorbeeld thuis ligt is € 95,-- .
Het niet kunnen tonen van de ID-kaart, als er om gevraagd wordt, is ook € 95.-- .
Alle bedragen zijn exclusief € 9.-- administratie kosten.
De boete voor niet kunnen tonen van het rijbewijs wordt uitgeschreven op het kenteken van de scooter. Die blijft gehandhaafd.

De agent wil nu ook zeker weten dat jij de persoon bent die op de scooter reed. De verbalisant had jou ook mee kunnen laten nemen naar het dichtstbijzijnde politiebureau en in de politiecel laten wachten, totdat er iemand met jouw id kaart langs kwam. En dat moet jij dan allemaal zelf regelen vanuit die enge cel.
Trouwens ook vreemd, dat als je geen rijbewijs kan tonen, je nog wel verder mocht met je scooter, of heeft de agent erop gelet dat je alleen nog maar lopend verder bent gegaan.
Deze agent was waarschijnlijk in een inschikkelijke bui, dus zoek de grenzen niet op.
Ga op tijd naar het bureau, dat bespaart u een hoop moeilijkheden en u verpietert het niet voor een ander.
Ook al laat je maandag of dinsdag je ID-kaart zien op het politiebureau, de boete blijft staan, omdat je niet hebt voldaan aan de voorwaarde: tonen op de eerste vordering. Dat is namelijk de term. Er kan voor deze bekeuring geen bezwaar gemaakt worden. Van het Centraal Justitieel Incassobureau ontvangt je een acceptgiro om de boete te betalen. Betaal je niet dan beslist de officier van Justitie of je strafrechtelijk wordt vervolgd.
Een aanklacht wegens rijden zonder geldig rijbewijs wordt afgehandeld door de kantonrechter. De eerste keer wordt meestal een strafbeschikking gestuurd. Na betaling hiervan wordt het feit bijgeschreven in de justitiële documentatie en is er dus een strafblad geboren.
Toegevoegd op 03 februari 2019 16:16: tekst