Is er een wettelijke minimale breedte van een stoep?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
22.2K
TurfGraver
5 jaar geleden
Geloof niet dat daar een wet voor is.

Antwoorden (1)

Voor zover ik weet zijn er zo geen wettelijke bepalingen waaraan een voetpad of trottoir moet voldoen.
In het Handboek voor toegankelijkheid en het Bouwadvies toegankelijkheid zijn wel de criteria en richtlijnen voor inrichting voetpaden opgenomen. Er zijn ook ASVV normen, (Aanbevelingen voor verkeersvoorzieningen binnen de bebouwde kom) van het CROW. (Nationaal kennisplatform voor infrastructuur, verkeer en openbare ruimte) Een APV kan hiernaar verwijzen.
Een paar voorbeelden uit het bouwadvies:
Een voetpad dat intensief gebruikt wordt en/of regelmatig door mensen met een rollator, rolstoel of scootmobiel is ten minste 1,8 meter breed (exclusief trottoirband)
Incidenteel mag een voetpad dat weinig wordt belopen 1,2 meter breed zijn (exclusief trottoirband)
Bij vernauwing, zoals boomkransen, paaltjes, lantaarnpalen, terrassen is het voetpad bij voorkeur breder dan 1,2m maar ten minste 0,9 m breed (exclusief de trottoirband.