Wat mag je met rijbewijs B op 17 jarige leeftijd?

Je mag dus begeleid rijden in een auto.
Ik heb gevonden dat je dus ook rijbewijs am hebt en dan dus ook brommer/scooter mag rijden. Maar hoe zit dit met een brommobiel? Dit is toch ook rijbewijs am? Zou je dit dan ook alleen mogen besturen op 17 jarige leeftijd? Zo ja, de brommobielen met trekkerkenteken denk ik niet want dit geld als rijbewijs t toch, maar die heb je dus gewoon op 18 jarige leeftijd ook niet en dan mag je dit ook nog niet besturen?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
3.6K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De vraag goed lezen:
Wat mag je met rijbewijs B op 17 jarige leeftijd? Je mag dus begeleid rijden in een auto.
Ik heb gevonden dat je dus ook rijbewijs am hebt en dan dus ook brommer/scooter mag rijden.
Die antwoorden kent @Dtjektje al, hoeven dus niet herhaald te worden. Dan komt zijn vraag:
Maar hoe zit dit met een brommobiel? Dit is toch ook rijbewijs am? Zou je dit dan ook alleen mogen besturen op 17 jarige leeftijd?
Daar geef ik een antwoord op. Maar hoe zit dit met een brommobiel? Dit is toch ook rijbewijs am?
LeonardN
5 jaar geleden
Dan snap ik je antwoord niet. Het lijkt nu te zeggen dat je Am moet hebben EN dus B(2ToDrive) niet geschikt is.
Je antwoord is dus in mijn ogen onduidelijk, ik haal er niet uit dat je bedoelt: "Ja je mag met een B2ToDrive een brommer rijden (want dat geldt ook als Am).
De min blijft staan, pas in de reacties snap ik je antwoord, niet als ik je antwoord lees.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Begeleid rijden mag wel alleen met een coach. Jij mag maximaal 5 personen als coach hebben (moet de persoon zelf aanvragen), deze moet minimaal 5 jaar een Nederlands rijbewijs hebben, minimaal 27 jaar zijn......
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Dtjektje, weet al precies hoe het zit ::)) en stelt expliciet de vraag: maar hoe zit het dan met een brommobiel, mag je die ook alleen besturen op 17jarige leeftijd. Dit is toch ook rijbewijs AM.
Ja, voor een brommobiel is het AM voldoende, en begeleid rijden is bij een brommobiel is niet van toepassing.
LeonardN
5 jaar geleden
"Zo ja, de brommobielen met trekkerkenteken"
?!
Brommobielen met een trekkerkenteken? Ik denk dat je brommobielen(Am, of B, of A) verwart met MMBS-voertuigen(T, of B voor mei2015).
Inekez1
5 jaar geleden
"Dan komt zijn vraag:
Maar hoe zit dit met een brommobiel? Dit is toch ook rijbewijs am? Zou je dit dan ook alleen mogen besturen op 17 jarige leeftijd?
Daar geef ik een antwoord op." Joan, je hebt de vraag goed gelezen en goed begrepen. Helaas geef je een fout antwoord... Om in een brommobiel te mogen rijden heb je geen AM4 nodig, gewoon AM is genoeg en die krijg je automatisch bij B, ook bij B 2todrive.
LeonardN
5 jaar geleden
Het is niet nodig voor iemand die een rijbewijs B haalt om nog een "theorie-examen brommer" of "praktijkexamen brommobiel" te doen.

Antwoorden (2)

Met rijbewijs B op 17-jarige leeftijd krijg je ook rijbewijs AM erbij en met AM mag je ook (onbegeleid) rijden in een brommobiel. Voertuigen waar je een rijbrwijs T voor moet hebben, mogen de mensen die nu voor B slagen niet (meer) besturen. Daarvoor moet apart examen wordrn gedaan.

Om het ingewikkeld te maken: degenen die geen A of B hebben, wel brommobieltheorie hebben en hun praktijkexamen hebben gedaan in een brommobiel krijgen AM4 en daarmee mag je geen bromfiets besturen. Alleen een brommobiel. Wie bromfietstheorie en praktijk heeft gedaan en slaagt krijgt AM en daarmee mag je ook rijden in een brommobiel.
Computoon
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Thanks!
Dus 17 jaar + 2todrive —> wel onbegeleid brommer, scooter en brommobiel (tenzij t-kenteken) besturen. Géén T rijbewijs meer dus, als je alleen B rijbewijs doet. Goed begrepen zo?
LeonardN
5 jaar geleden
+Ja dat heb je goed begrepen.
Computoon
5 jaar geleden
Zo is het! Ik was/ben er overigens niet van op de hoogte dat er ook brommobielen bestaan met een trekkerkenteken. Ben benieuwd hoe zo'n ding eruit ziet. Klein landbouwvoertuig met een niet zo krachtige motor?
LeonardN
5 jaar geleden
@Computoon Ik denk dat de vrager MMBS-voertuigen en brommobielen verwart.
Wat mag je met rijbewijs B op 17 jarige leeftijd?

Je mag met een B-rijbewijs(2ToDrive)inderdaad rijden in een auto met begeleiding, en je mag ook zonder daar extra examens voor te doen, direct rijden in of op de volgende voertuigen:
-snorfiets
-bromfiets (scooter)
-brommobiel
-speedpedelec (snelle ebike)

Sinds mei 2015 is een B-rijbewijs niet meer voldoende voor de voertuigen waar je nu een trekkerrijbewijs(T) voor moet halen
-trekker
-alle andere MMBS-voertuigen

Een brommobiel met T-kenteken is een onwaarschijnlijke combinatie, je moet een brommobiel niet verwarren met een MMBS-voertuig.
https://rijbewijs.nl/themas/motorrijtuig-met-beperkte-snelheid-mmbs/
LeonardN