Ik wil 2,5 kilo kaas meenemen in de handbagage vanuit Nederland naar de Verenigde Staten. Mag dat?

Voor collega's in de VS wil ik 10 x een half pond kaas meenemen. Op de website van de VS customs staat dat een hoeveelheid 'voor eigen gebruik' is toegestaan. Wat dat eigen gebruik dan zou zijn, vind ik nergens. Kan iemand mij concreet vertellen wat de hoeveelheid kaas is die ik kan meenemen?

10 jaar geleden
in: Wetgeving
2.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor eigen gebruik. Ja zo noemen ze dat, maar als ik op familiebezoek in de U.S.A. ging nam ik een kilo belegen kaas mee en dat was 't. Dat was prima, in de handbagage ook nog. Maar 10 x een half pond lijkt me niet handig, tenzij je daar natuurlijk een stuk of 10 familieleden hebt wonen... Bovendien is er in de "Hollandse" winkel van alllerlei zoals kaas te koop en hagelslag en nog veel meer andere Nederlandse spullen.
paulus811
10 jaar geleden
Ik werk in New York en wil voor 5 collega's een half pond belegen en oude kaas meenemen. 10 stukken dus van in totaal 2,5 kilo. In New York ken ik geen Hollandse winkel en de kaas die er wel te koop is (heb wel old Amsterdam gevonden) is zo idioot duur dat ik dat om die reden niet doe. En 2,5 kilo is ook weer niet zo gek veel, past gewoon in de handbagage, maar ik zou t zonde vinden als het in de kliko van de douane verdwijnt. Ergens moet toch staan hoeveel 'voor eigen gebruik' is. Het is dat ik op de calorien moet letten, anders zou ik wel een kilo goeie kaas in een week weg krijgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat begrijp ik wel, ben ook een echte kaasliefhebber, maar dat zullen ze niet zo zien, ze gaan uit van een gemiddelde van [bij wijze van spreken] 3 plakjes kaas per dag, nou dan kom je niet aan de kilo per week per persoon...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Doe het anders gewoon in je grote bagage? Ik had daar ook een paar literflessen in zitten voor 2 weken verblijf - niks geen problemen mee gehad.
paulus811
10 jaar geleden
dank voor de tip, maar omdat ik vaak heen en weer reis heb ik alleen handbagage. Scheelt een hoop tijd op beide luchthavens.

Antwoorden (2)

Goed inpakken en in je bagage stoppen. Desnoods met een briefje erbij dat het voor je familie in de VS is, dan komt alles goed en zullen ze niet moeilijk doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
paulus811
10 jaar geleden
En als ze wel moeilijk doen? Dat ik het moet inpakken in de bagage moet doen snap ik wel. Het gaat er mij om wat wordt verstaan onder 'voor eigen gebruik'.
Voor eigen gebruik, is de gemiddelde hoeveelheid die je per persoon tijdens een bepaalde tijdsperiode gebruikt.
Niemand gelooft dat je 2,5 kilo kaas een in 10 dagen tijd.
En misschien bedoelen ze in dit geval wel, de kaas die je toevallig op je broodje hebt zitten.
Neem dus contact op met een douanekantoor, ook voor de manier waarop de kaas die u mee mag nemen verpakt moet zijn
anneliez