Ongeluk fiets vs fiets, is mijn dochter aansprakelijk?

Hallo,

Mijn dochter van 11 jaar fietste een woensdag ochtend naar school, waar ze een ongeluk kreeg met een andere fietser. De andere fietser botste tegen de achterkant van mijn dochters fiets aan, op het moment dat mijn dochter links af wilde slaan. Ze stak natuurlijk haar hand uit om naar links te kunnen gaan, maar mijn dochter keek niet achter om of er iemand fietste, wel fietste ze aan de linker kant aan de fietspad zodat ze makkelijk naar links kon gaan. Maar nu is de andere fietser dus gevallen en wilt die gene geld zien van de verzekering. Maar wie is er nu aansprakelijk?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
LeonardN
5 jaar geleden
Ik ben geen verzekeringsexpert, maar ik zou zeggen dat uw dochter bij het links-afslaan wel had moeten opletten om te zien of niemand naast haar reed. Als je een AVP hebt zou ik die gewoon inschakelen kunnen zij het lekker uitzoeken.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De reactie van LeonardN is ook altijd een goede optie, indien een AVP. Maar ik weet nietbof u die heeft.
Poet
5 jaar geleden
Je dochter heeft niet kunnen zien of de ander haar al (bijna) aan het inhalen was, omdat ze niet achterom keek. Noch heeft ze kunnen zien of die ander al dan niet onverantwoord snel reed op het moment van de inhaalpoging. Daarmee is het lastig om hier een antwoord op te geven.
KennisDelen
5 jaar geleden
Goeie vraag...
Bent u verzekerd?
Hand uitsteken was goed, maar niet achterom kijken, ik weet niet of je daar onderuit kan komen...
Overigens kan ook de politie/ verzekering bepalen wie aansprakelijk was
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ze fietste al wel aan dd linker kant van het fietspad, ik weet dus ook niet waarom de andere fietser mijn dochter volgde aan de linker van het fietspad.
KennisDelen
5 jaar geleden
Het juridisch loket vind ik inderdaad ook een goeie

Het beste antwoord

Neem contact op met het juridisch loket. Ik doe er een link bij: ongeval tussen twee niet gemotoriseerde voertuigen (even scrollen).
In principe betaalt ieder zijn eigen schade of er moet duidelijk worden aangetoond dat de ander schuld heeft. Maar uw dochter is pas 11 jaar en minderjarig, waardoor zij beschermd wordt door de wet. Indien een kind voor je fietst, moet je er rekening mee houden dat ze iets onverwachts doet, ongeacht of ze wel of niet voorsorteert en wel of niet haar vinger uitsteekt. Nu gaat het er natuurlijk ook nog om of de andere fietser ook een kind was of een volwassene.
Kortom, win juridisch advies in.

https://www.juridischloket.nl/politie-en-justitie/schade/verkeersongeval/
Lees eens: fietser of voetganger jonger dan 14 jaar en dan het voorbeeld. Het gaat dan wel om fietser met gemotoriseerd voertuig, maar dan zie je de bescherming van jonge kinderen.
https://www.anwb.nl/juridisch-advies/aanrijding-en-dan/aansprakelijkheid/voetganger-of-fietser
Toegevoegd op 18 januari 2019 22:20: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Vriendelijk bedankt voor uw bericht, ik weet nu genoeg.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Heel fijn om te horen en succes!