Welke bevoegdheden heeft het KLPD over de grens met belgie en/of duitsland?

Mogen ze aanhouding verrichten over de grens? Mogen ze hun vuurwapen gebruiken?

5 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Nee zij mogen helemaal niet de grens over om aanhoudingen of wat dan ook te doen. Dat kan alleen als de buitenlandse autoriteiten daar toestemming voor geven.
ronron1212
5 jaar geleden
popeye
5 jaar geleden
Ja dat snap ik, maar met eenmaal toestemming, wat mag het KLPD dan?
ronron1212
5 jaar geleden
als dat verzoek door het buitenland wordt erkend en toegestaan. Dit zal niet snel gebeuren.
ronron1212
5 jaar geleden
Die toestemming is dan elke keer nodig voor elke actie dus dit zal zelden of nooit gebeuren.
Het is dus niet zo dat als er een keer toestemming of een verzoek is dat dat voor altijd geld. Dat is dan alleen voor die ene actie of verzoek.
popeye
5 jaar geleden
Oke maar welke bevoegdheden heeft de KLPD dan?
ronron1212
5 jaar geleden
Zoals al gezegd die in de toestemming of verzoek wordt gegeven dat kan per keer verschillen.
TurfGraver
5 jaar geleden
Niet helemaal waar.
https://duitslandinstituut.nl/artikel/1992/grens-open-voor-politie
TurfGraver
5 jaar geleden
Of beter, helemaal niet waar. :)
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/politie/nieuws/2018/07/23/benelux-landen-versterken-veiligheidssamenwerking-met-nieuw-benelux-politieverdrag
popeye
5 jaar geleden
Het is zelfs zo geweest dat nederland politie auto's te leen gaven aan antwerpen wegens een te kort aan.. https://www.ad.nl/buitenland/nederlandse-politieauto-s-in-antwerpen~a3f65f7d/
ronron1212
5 jaar geleden
@popeye dan is er dus een verzoek geweest