Hoelang kan de ESP in een justiële jeugdinrichting worden opgelegd?

Ik zie nergens wat de termijnen hiervoor zijn. Hoe hoelang kunnen jongeren in de regel in de esp afdeling(jeugdigen met ernstige seksuele problematiek) worden geplaatst ?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
2K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dilaria18, Bedoel je het wraparoundcare-model (detentie en opvoeding) zoals wordt toegepast in Den Hey-Acker in Breda naar Canadees en Amerikaans model?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dankjewel voor uw reactie! Ook heel interessant maar dit is wat ik bedoelde https://www.dji.nl/locaties/justitiele-jeugdinrichtingen/rjji-den-hey-acker/index.aspx (ESP) Ik zie alleen echt nergens wat over de termijnen
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Dilara18, Dat is het wraparoundcare-model. Bij de begeleidingsvorm EBS geldt: detentie en opvoeding – één kind, één plan.
Dus niet zoals de rechter het vonnis op grond van het volwassenenstrafrecht kan uitspreken: eerst detentie en daarna opvoeding (tbs)

Het beste antwoord

Met de invoering van het adolescentenstrafrecht is de maximale leeftijdsgrens voor toepassing van het jeugdstrafrecht opgetrokken tot 23 jaar. Tot die leeftijd kan naast een bepaalde periode jeugddetentie ook de PIJ-maatregel worden opgelegd. PIJ staat voor Plaatsing in een Inrichting voor Jeugdigen met intensieve begeleiding en wordt onofficieel jeugd-tbs genoemd.
Als de rechter naast detentie ook een PIJ-maatregel oplegt aan jongeren (maar al te vaak nog kinderen) worden deze direct na de uitspraak van de rechter geplaatst in een jeugdinrichting waar de vereiste speciale begeleiding plaatsvindt. Eén van deze landelijke bestemmingen is Den Hey-Acker in Breda.
De begeleidingsvorm ESP is bedoeld voor obsessieve zeden delinquenten. ESB staat voor ernstig seksueel grensoverschrijdend probleemgedrag.
Als een PIJ-maatregel wordt opgelegd, begint de behandeling direct, dus niet pas na afloop van de detentie zoals tbs bij volwassenen.
De ESB maatregel duurt minimaal drie jaar en maximaal zeven jaar. Is er na zeven jaar geen gewenst resultaat dan wordt de EBS behandeling omgezet in volwassen tbs.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hartelijk dank!! Dus eigenlijk komt het erop neer dat de ESB een PIJ-maatregel is?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Dilara18, dat is juist.
De ESP - Ernstige Seksuele Problematiek is een PIJ-behandelmaatregel voor jeugdigen.
Behalve de ESP-maatregel zijn er nog
De ITA – een individueel traject
De VIC – very intensive care
De LVB – Licht verstandelijk beperkt
De LVB-VIC - Licht Verstandelijk Beperkt met Very Intensive Care
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ duidelijke uitleg (ook van de begrippen)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dank je.
Voor de duidelijkheid vermeld ik erbij dat deze verschillende PIJ-behandeltrajecten jeugd-tbs met dwangverpleging zijn, die in afzonderlijke gesloten afdelingen plaatsvinden.
Niet te verwarren met jeugddetentie, dan moeten de jongeren gewoon naar school of werken. Zij krijgen daarbij lessen in sociale vaardigheden.