Wat gebeurt er als je je niet houd aan de onderhoudsplicht ?

Als je trouw of een partnerschap aangaat, heb je een onderhoudsplicht. Wat gebeurt er als je deze plicht (gedeeltelijk) niet opvolgt en wordt er überhaupt gecontroleerd of men er zich aan die plicht houd?

Toegevoegd na 1 minuut:
Mijn vraag gaat niet over partner- of kinderalimentatie maar over de onderhoudsplicht tijdens het huwelijk of geregistreerd partnerschap.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
tinus1969
6 jaar geleden
Heb je een speciale reden voor je vraag?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een partner kan wel stappen ondernemen als hij/zij bijvoorbeeld geen onderdak heeft of geen eten.

Het beste antwoord

Het zal niet zo snel leiden tot een relatiebreuk. Het is meer een morele verplichting. Maar in het geval dat iemand in problemen komt en meestal is dat na een relatiebreuk of als er niet onder een dak wordt gewoond. Dan kan de partner dat is in de problemen de andere meeslepen in de problemen.

Het gaat in de praktijk om mensen die niet hun eigen onderhoud kan voorzien en een partner heeft die het wel kan. Bijvoorbeeld iemand in de bijstand met een partner met een goed inkomen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Die onderhoudsplicht staat in het burgerlijk wetboek; niet in het wetboek van strafrecht. Je kunt dus niet naar de politie als iemand zich niet houdt aan de onderhoudsplicht.
In de praktijk is er weinig aan te doen; de belangrijkste consequentie van de onderhoudsplicht is dat anderen (zoals de overheid) niet meer verantwoordelijk zijn -en je dus geen bijstandsuitkering kunt aanvragen.
tinus1969