kan ik m'n voornaam onofficieel veranderen?

Bijvoorbeeld, ik zeg tegen al m'n vrienden dat ik Nicole genoemd wil worden en overal waar ik kom stel ik me voor als Nicole. Mag dat? Of zit ik dan in de problemen als mensen m'n ID-kaart/paspoort willen zien? Xx

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@marit0805, Deze vraag is wel eens eerder gesteld, maar voordat een nieuweling op GoeieVraag die gevonden heeft, als deze al te vinden is, moeten er wel eerst tien bladzijdes met 14 onderwerpen worden doorgespit. Vaak zijn de bijbehorende reacties verdwenen en er verandert ook wel eens iets in de wetgeving. Dus bij deze.
Onieuw stellen van een vraag kan zinvol zijn
Ritsuka
5 jaar geleden
Roepnaam mag je aanpassen
Antoni
5 jaar geleden
Het kan leiden tot misverstanden en het kan gaan voorkomen dat officiële organisaties fouten gaan maken. Wie zich steeds voorstelt als Bram Jansen kan bijvoorbeeld als e-mailadres van de IT-afdeling bij een nieuwe werkgever bjansen@nieuwewerkgever.nl krijgen. Als hij echter officieel Abraham heet, klopt de voorletter in zijn e-mailadres dus niet. Het kan ook omgekeerd werken. Als iemand zich steeds voorstelt als Bram Jansen nemen zijn nieuwe collega's aan dat zijn e-mailadres dus wel bjansen@nieuwewerkgever.nl zal zijn, terwijl dit misschien ajansen@nieuwewerkgever.nl is.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Antoni, met alle respect, maar dat is absoluut niet waar. Waarom zouden nieuwe collega's iets aannemen? Je vraagt aan iemand of hij zijn e-mailadres op wil geven, je gaat niet zelf denken hoe iemands e-mailadres misschien wel zal zijn.
Hoe je persoonlijke e-mail eruit ziet mag iedereen zelf bepalen.

Antwoorden (1)

Iedereen mag zich overal noemen en voorstellen zo als hij/zij dat zelf wil, zeker met de voornaam. Als jij je voorstelt met de naam: kiekerekie of Juëquinaishelei omdat je zo genoemd wil worden dan hoeft niemand daar iets van te vinden. Mag je helemaal zelf weten.
Je krijgt de naam alleen niet officieel op je identiteitsbewijzen of OV-jaarkaart e.d.
Alleen ambtenaren in allerlei bijzondere functies hebben het recht om naar iemands ID-kaart of paspoort te vragen om zijn of haar identiteit vast te stellen.
Niemand anders behoort naar een ID-kaart of paspoort te vragen om te controleren of je wel echt kiekerikie heet, het dat zijn strikt privé-documenten.
Als iemand een voornaam heeft die hij/zij zo afschuwelijk vindt, dat hij/zij er bijna ziek van wordt als hij/zij zich met deze naam moet voorstellen of genoemd wordt, kan men overwegen de voornaam officieel te laten wijzigen, maar dat is niet goedkoop en ook niet zo gemakkelijk als vaak wordt voorgesteld door vrienden of kennissen tijdens feestjes met koffie en gebak. (zo noemen wij dat in de wandelgangen)
Toegevoegd op 12 december 2018 19:36: bron
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Prima antwoord.
Zoals in dit antwoord staat, komt jouw officiële naam inderdaad ook op jouw paspoort/id.
Ook op officiële aktes, diploma's etc. blijf je deze naam tegenkomen.
zondag
5 jaar geleden
Moet je gewoon lekker zelf weten hoe je genoemd wil worden. Ik heb mijn voornaam dwz roepnaam al, even tellen, drie keer veranderd.