kan ik m'n voornaam onofficieel veranderen?

Bijvoorbeeld, ik zeg tegen al m'n vrienden dat ik Nicole genoemd wil worden en overal waar ik kom stel ik me voor als Nicole. Mag dat? Of zit ik dan in de problemen als mensen m'n ID-kaart/paspoort willen zien? Xx

Weet jij het antwoord?

/2500

Iedereen mag zich overal noemen en voorstellen zo als hij/zij dat zelf wil, zeker met de voornaam. Als jij je voorstelt met de naam: kiekerekie of Juëquinaishelei omdat je zo genoemd wil worden dan hoeft niemand daar iets van te vinden. Mag je helemaal zelf weten. Je krijgt de naam alleen niet officieel op je identiteitsbewijzen of OV-jaarkaart e.d. Alleen ambtenaren in allerlei bijzondere functies hebben het recht om naar iemands ID-kaart of paspoort te vragen om zijn of haar identiteit vast te stellen. Niemand anders behoort naar een ID-kaart of paspoort te vragen om te controleren of je wel echt kiekerikie heet, het dat zijn strikt privé-documenten. Als iemand een voornaam heeft die hij/zij zo afschuwelijk vindt, dat hij/zij er bijna ziek van wordt als hij/zij zich met deze naam moet voorstellen of genoemd wordt, kan men overwegen de voornaam officieel te laten wijzigen, maar dat is niet goedkoop en ook niet zo gemakkelijk als vaak wordt voorgesteld door vrienden of kennissen tijdens feestjes met koffie en gebak. (zo noemen wij dat in de wandelgangen)

Toegevoegd op 12 december 2018 19:36: bron
Bronnen:
https://www.naamswijziging.nl/voornaamswijziging/

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100