Wat is een reële executie?

Wie kan in eenvoudige taal uitleggen wat dit is?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
3.6K

Antwoorden (2)

Reële executie is de tenuitvoerlegging van een executoriale titel, waarbij de schuldenaar wordt gedwongen om de prestatie te leveren waarop de schuldeiser recht heeft (vgl. artt. 3:296-301 BW). Reële executie is 'gedwongen nakoming' en heeft volgens art. 3:297 BW dezelfde rechtsgevolgen als vijwillige nakoming.
Prestatie

De prestatie bij reële executie kan zijn:

het betalen van geld
een geldvordering is altijd reëel te executeren. Reële executie kan dus verhaalsexecutie inhouden.
het afgeven of leveren van een goed.
de reële executie tot afgifte en levering
het nalaten van een handeling
Executoriaal beslag

Bij reële executie kan, maar hoeft een executoriaal beslag niet aan de orde te komen. Het begrip 'reële executie' behoort tot het executierecht en niet tot het beslagrecht.
Toegevoegd op 25 november 2018 13:33: bron, tekst
ronron1212
5 jaar geleden
tinus1969
5 jaar geleden
En is dit nou eenvoudige taal? Of een juridische site overschrijven?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het klopt in ieder geval: reële executie is gedwongen nakoming. Zowel gedwongen geldelijke schuldaflossing maar kan ook zijn gedwongen worden om goederen af te leveren waar een overeenkomst over is afgesloten.
Of @Dilara18 de uitleg begrijpt kan alleen Dilara18 bepalen.
Het gros van de antwoorders inzake wetskennis schrijven juridische pagina's over. Dat mag als de bron ook vermeld wordt.
LeonardN
5 jaar geleden
Het is dan ook geen probleem dat ronron1212 de bron gebruikt en vermeldt, hij had echter (ook in mijn ogen) beter in zijn eigen woorden de tekst kunnen herhalen/herschrijven. Naast Dilara18 zijn er meestal ook andere mensen geïnteresseerd in het antwoord, wellicht ook met de hoop dat deze niet geschreven is in juridisch jargon. "Het gros van de antwoorders inzake wetskennis schrijven juridische pagina's over."
Klopt, maar er werd hier expliciet gevraagd om eenvoudige taal, dus hoewel het antwoord technisch juist is toch een min. Woorden waardoor velen de tekst niet zullen begrijpen (gok ik):
tenuitvoerlegging
executoriale titel
verhaalsexecutie
Executoriaal beslag
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Foute antwoorden verdienen minnen.
Misschien is dit niet helemaal de gewenste Jip-enJanneke-taal, maar wát er staat is volledig correct.
M.i. zijn de minnen daarom niet terecht !
LeonardN
5 jaar geleden
Als je over een minduimpje gaat met je muis, komt er te staan "Vind ik een slecht antwoord".
Dat is precies wat ik vind van dit antwoord. Als de zin "Wie kan in eenvoudige taal uitleggen wat dit is?" er niet had gestaan, had ik al mijn bedenkingen gehad, de tekst is voor de gemiddelde lezer hier niet goed door te komen, maar expliciet met die zin is het vragen om een min mijns inziens. Ik wil bekennen dat ik de gekopieerde tekst niet volledig begrijp, toch zou ik wel in mijn eigen woorden iets anders ervan kunnen maken. Als rr op zijn minst wat had geprobeerd en, omdat deze bijvoorbeeld zelf jurist is, toch weer voor het gros onbegrijpelijke termen had gebruikt, dan was het nog een ander verhaal. Nu echter is er een kans dat de vrager zelf al deze tekst had gevonden, er niet uitkwam, daarom de vraag expliciet zo stelt en hier dus geen millimeter mee opschiet. Minnen in mijn ogen terecht.
De plussen niet onterecht, voor diegene die dit als eenvoudige taal opmerken.
Executie betekent letterlijk uitvoering, meestal van een gerechtelijk vonnis.
Reële executie is de uitspraak van de rechter – het gerechtelijke vonnis - uitvoeren, desnoods met behulp van een deurwaarder. Bijvoorbeeld beslag leggen op de inboedel en die daarop aansluitend (gelijk) openbaar verkopen om van de opbrengst de vordering van de schuldeiser te voldoen. De schuld dus in geld te betalen. Dit alles gebeurt zonder dat degene die de schulden heeft hieraan meewerkt.
De executie hoeft niet altijd een gedwongen verkoop van goederen te zijn. Het kan er ook om gaan dat er een overeenkomst is gesloten tussen de schuldeiser en schuldenaar dat er bepaalde goederen geleverd dienen te worden.
In Nederland kan de rechter bepalen dat het vonnis waar de schuldeiser om heeft gevraagd in de plaats treedt van de medewerking van de schuldenaar en tot levering wordt gedwongen. Ook dat wordt reële executie genoemd.
Toegevoegd op 25 november 2018 16:14: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
+Heb alleen moeite om te begrijpen wat je met de laatste zin bedoelt. Ik snap de woorden, maar heb er conceptueel nog geen goed beeld bij. Is het mogelijk dit in een voorbeeld vorm uit te leggen? Ik lees zover ik het begrijp: Jip is de schuldeiser
Janneke is de schuldenaar 1. De rechter heeft uitgesproken dat Janneke de beloofde goederen moet leveren aan Jip.
2. Janneke werkt daaraan mee maar op haar tempo.
3. De rechter besluit dat alle goederen per direct geleverd moeten worden. Dat laatste besluit is dan reële executie?