Hoe kan ik dit geschil betreft geluidsoverlast in m'n huurhuis het beste oplossen?

Ik woon in een huurhuis boven een café en hier wordt met name in het weekend tot laat harde muziek gedraaid. Natuurlijk wist ik dat ik boven een café ging wonen toen ik het contract tekende, dus ik had wel harde muziek verwacht. Hierom slaap ik ook met geregeld met oordoppen in. Geen probleem. Maar soms is de muziek zo hard dat ik lig te trillen in m'n bed en het door m'n oordoppen flink hard hoor. Maar er staat in mijn contract dat als ik een geluidsmeting laat doen, ik een dwangsom van 10000 euro krijg opgelegd. Nou twijfel ik of dit überhaupt wel mag. Ik heb de overlast al besproken met het Café maar deze wil de muziek niet zachter zetten, en ik ben bang om naar mn verhuurder te gaan omdat ik onze relatie goed wil houden. En er flinke kamernood is in deze stad. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Antoni
5 jaar geleden
Misschien kan je anderen vinden die ook overlast ondervinden van het café. Samen sta je sterker.
LeonardN
5 jaar geleden
"Maar er staat in mijn contract dat als ik een geluidsmeting laat doen, ik een dwangsom van 10000 euro krijg opgelegd." Het lijkt me dat zoiets niet geëist mag worden. Je hebt gewoon recht op een normale huursituatie lijkt me.
Reddie
5 jaar geleden
Je begint meteen al over een geschil, in plaats van een probleem dat je graag wilt oplossen.
Dan ben je meteen al fout bezig.
Voor een café is harde muziek normaal.
Zij zaten er het eerst. Jij moet je aanpassen, iets verzinnen of verhuizen.
LeonardN
5 jaar geleden
@Bas
https://www.meestermeester.nl/horecarecht/dossiers/geluidseisen
Metingen mogen niet worden verricht in bovengelegen dienstwoningen indien deze reeds voorafgaand aan de inwerkingtreding van het Activiteitenbesluit als dienstwoning fungeerden. Opmerkelijk is echter dat deze regel niet geldt voor nieuw te vestigen horecabedrijven; in dergelijke gevallen dient wel te worden gemeten in de dienstwoning. @Reddie
Een geschil is een probleem, wellicht wil de vrager het graag oplossen, dat idee krijg ik wel in die zelfde zin staat namelijk nog het woord "oplossen"......
Ik zie niet wat het uitmaakt voor het probleem, conflict of geschil hoe je het noemt, ik zie al helemaal niet hoe het de vrager "fout" maakt.
Als het café een aantal decibel zachter wil draaien is het conflict/probleem/geschil wellicht al opgelost. Het "zij zaten er het eerst"-argument gaat hier niet en voor zover ik weet in het geheel zelden op als het gaat om geluidoverlast in de Nederlandse wet.
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Een buurman overhalen om een klacht in te dienen? Als die muziek zo gruwelijk hard staat, zal hij toch ook last hebben?
Z512099
5 jaar geleden
Als je ligt te trillen in bed is het tijd om te verhuizen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
kan eventueel ook voor smartphone decibelmeter downloaden geeft redelijke indicatie van de overlast.

Antwoorden (1)

Afhankelijk van je vloeren hard zacht of flexibel, tapijt, pvc, linoleum, vinyl of laminaat, kan je geluidsisolerende laag (laten) aanbrengen. Qua kosten natuurlijk ook afhankelijk hoe lang je daar nog blijft wonen en of het de moeite waard is.

De muren in je huis met kleden bedekken, deze dempen geluid. Voor deuren dikke gordijnen ophangen (kringloop) en er zijn vast nog wel meer foefjes.

Er bestaan natuurlijk regels voor het aantal decibel dat het café mag produceren, op te vragen bij de gemeente. Denk nu aan de Rijdende Rechter die er allerlei vaklui bij haalt. Jij kunt natuurlijk beginnen met informeren waar de onderbuurman , het café , aan moet voldoen zoals openings- en sluitingstijden en de hoeveelheid van geluid.
Eerst informatie daarna aan de hand daarvan een plan 'van aanval' bedenken :p

Trillend in je bed liggen van de herrie, lijkt me geen normale situatie.
Vergeet niet van af nu zo je dat nog niet doet, alles op te schrijven, lijstje helpt altijd + datum :
-keiharde muziek van 21.00 - 02.30 uur op 24/11/18
Succes!