Hoeveel is de boete voor openbare zedenschennis?

Een fotograaf wil een foto maken van een naaktmodel op een rustiek plekje. Veronderstel dat de politie fotograaf en model oppakt. Hoeveel boete krijgen zij dan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
4.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien kun je in je vraag nog vermelden dat het volgens de Belgische wetgeving wordt beoordeeld, als je dat wilt??
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als het echt een rustiekplekje is waar verder niemand komt,kan de politie er niks tegen doen,zodra het een plekje is waar andere mensen er aanstoot aan nemen,kan de politie ingrijpen.

Het beste antwoord

Ik vermoed maximaal 3800 (overheid.nl) of 3900 (wikipedia) euro dus volgens de tweede categorie (art. 23). Kan zelf niet zo snel zien welke de huidige is.

Artikel 239 Wetboek van strafrecht:

Met gevangenisstraf van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie wordt gestraft schennis van de eerbaarheid:
1°. op of aan een plaats, voor het openbaar verkeer bestemd;
2°. op een andere dan onder 1° bedoelde openbare plaats, toegankelijk voor personen beneden de leeftijd van zestien jaar;
3°. op een niet openbare plaats, indien een ander daarbij zijns ondanks tegenwoordig is.

Artikel 23 wetboek van strafrecht
lid 3. De geldboete die voor een strafbaar feit ten hoogste kan worden opgelegd, is gelijk aan het bedrag van de categorie die voor dat feit is bepaald.
lid 4. Er zijn zes categorieën:

de eerste categorie, € 335 [Red: Per 1 januari 2010: € 380.] ;

de tweede categorie, € 3 350 [Red: Per 1 januari 2010: € 3 800.] ;

de derde categorie, € 6 700 [Red: Per 1 januari 2010: € 7 600.] ;

de vierde categorie, € 16 750 [Red: Per 1 januari 2010: € 19 000.] ;

de vijfde categorie, € 67 000 [Red: Per 1 januari 2010: € 76 000.] ;

de zesde categorie, € 670 000 [Red: Per 1 januari 2010: € 760 000.] .

Toegevoegd na 5 minuten:
Het is toch 3900 euro.

zie : http://wetten.overheid.nl/BWBR0001854/EersteBoek/TitelII/Artikel23/geldigheidsdatum_17-07-2012

Toegevoegd na 8 minuten:
Oh ja, en een rustig plekje kan zeker een openbaar plekje zijn zoals bedoeld in art. 239 (1)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat zijn die categorieën?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vooraleerst: ik ontdekte dat je uit Belgie komt. Maar mijn antwoord is volgens de Nederlandse wetgeving.
Misschien dat een Belg dat beter kan uitzoek want mijn kennis daaromtrent is wat minder.
Wat de catergorien betreft: Alle misdrijven worden beboet volgens een indeling in catergorien. Dat is verder niets bijzonders alleen een handig overzicht en verwijzing.
Maar of Belgie dat ook heeft is mij tot op heden niet bekend!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nederlandse en Belgische wetgeving verschillen onderling niet zoveel. 3000€ boete wordt in België geen 30€.

Andere antwoorden (1)

Als sprake is van een vrijwillig poseren dan is dit niet strafbaar. Je moet er wel rekening mee houden dat het openbaar is en dat het kan gaan om verstoring van de openbare orde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uiteraard is dat poseren vrijwillig. De prent wordt zeker niet pornografisch van inhoud. Het is een kunstfoto. Het model wordt betaald.