Is "loon" juridisch gezien hetzelfde als "inkomen"?

Ik heb een correctie op m'n aangifte 2011 gehad inzake Inkomstenbelasting.
Het gaat hierbij om de regels m.b.t. Ouderschapsverlofkorting.

Om een lang verhaal kort te maken; de belastingdienst rekent mijn ANW-uitkering als "loon" (loon uit vroegere arbeid).
Dit heb ik zelf dus niet zo ingevuld omdat hun omschrijving als volgt is:

"Als u in 2011 gebruik maakt van ouderschapsverlof, kunt u in aanmerking komen voor ouderschapsverlofkorting

U moet wel aan de volgende voorwaarden voldoen:
- er moet sprake zijn van een terugval in loon in 2011 ten opzichte van 2010 en
- u moet beschikken over een ouderschapsverlofverklaring van uw werkgever."

Naar mijn mening voldoe ik aan beide punten en heb m'n terugval in loon dus doorberekend zonder de anw-uitkering mee te rekenen.

De Belastingdienst kan dan wel zelf deze uitkering zien als "loon" maar persoonlijk vind ik dat je met deze omschrijving behoorlijk om de tuin wordt geleid. Zou er "Inkomen" hebben gestaan dan vind ik het een ander verhaal.

Kort door de bocht; Zou ik enige kans van slagen hebben als ik dit juridisch zou gaan aanvechten?
Met de Belastingdienst kom ik er in ieder geval niet op 1 lijn....

Alvast bedankt voor jullie aandacht.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Juridisch gezien is loon een vorm van inkomsten. Inkomen kan dus loon zijn. Maar als de belastingdienst aan had gegeven dat een uitkering bijvoorbeeld ook bij loon hoort, heeft aanvechten geen zin. Kijk even na in het programma wat er staat aangegeven bij 'wat hoort bij loon'.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aangezien de belastingdienst bij de overheid hoort neem ik aan dat het wel mag.
ronron1212
10 jaar geleden
Duidelijk ja dat hoort bij loon.