Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat zijn de mogelijkheden voor een doorstart als een vereniging of stichting failliet is?

Regelmatig hoor je dat bedrijven die failliet zijn een doorstart maken. Een derde partij koopt het bedrijf over en wordt eigenaar.

Nu vroeg ik mij af of dit ook mogelijk is bij verenigingen en stichtingen. Stel dat een organisatie bankroet gaan, kan een derde partij deze organisatie overnemen? Of moet dit echt een onderlinge deal zijn als in: "Neem mij in het bestuur en ik zorg dat de stichting kan blijven bestaan".

5 jaar geleden
in: Wetgeving
3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Ja, dat kan. Het probleem is wel dat het gefinancierd moet worden. Je moet namelijk een manier zien te vinden om de schuldeisers tegemoet te komen. Dit wordt, denk ik, een lastig verhaal bij een vereniging. Waar ga je het geld vandaan halen?

Daarnaast kan ik me voorstellen dat dit ook goedgekeurd moet worden door een ALV of ledenstemming.
(Lees meer...)
5 jaar geleden
Volgens mij zijn de mogelijkheden in principe dezelfde.

Bij een doorstart verandert er weliswaar (soms/vaak) weinig aan de fysieke toestand, maar er ontstaat meestal wel een nieuwe juridische entiteit (een nieuwe BV of NV) die de fysieke boedel overneemt en de voormalige werknemers nieuwe arbeidscontracten aanbiedt.
(Lees meer...)
tinus1969
5 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding