Zijn glaszetters in onderstaand geval niet aansprakelijk voor eventuele schade die ze aanrichten?

om het balkonscherm tussen mij en mijn buurvrouw te vernieuwen, moeten ze over mijn balkon.
dit staat vol planten, en dan heb ik het over metershoge, grote planten.
ben al druk aan het schuiven, maar hun werkruimte zal minimaal zijn.
de glaszetter geeft aan dat ik voor eventuele schade verantwoordelijk ben, omdat ik vrije doorgang voor werkzaamheden moet garanderen.
klopt dit?

Weet jij het antwoord?

/2500

Zowel de term"vrije doorgang en vrije werkruimte" gelden alleen voor werkzaamheden op de openbare weg, NIET voor privé-balkons. Je dient die fijnbesnaarde glaszetter maar even heel duidelijk maken dat JIJ hem/de buurvrouw een geunst bewijst. Immers, als je er bijv. voor 3 weken op vakantie bent, zou dat willen zeggen dat de buurvrouw 3 weken in de kou zou leven. Je bent niet verplicht jouw balkon open te stellen voor meneer de Rouwdouwer. Aangezien er nog al veel, hoge en zware planten staan, zou ik een foto maken van de situatie. Als de glaszetter er bij wil, moet hij zelf maar gaan schuiven met die planten en ook zelf de situatie in de originele staat achterlaten. Alles wat kapot gaat in het proces daar is de glaszetter aansprakelijk voor. Jij bent niet verantwoordelijk om verplicht om mee te werken zodat een derde zijn werk kan doen (heb je niks mee te maken!). De man geen koffie aanbieden en als hij je probeert te overdonderen de toegang tot je balkon acuut weigeren!!!

Ik weet niet of het een huurhuis of koophuis is. Bij huurhuis is het inderdaad zo dat als er werkzaamheden verricht moeten worden de werklui er bij moeten kunnen. Vanaf hier kan ik niet zien of het goed mogelijk is voor hun om te werken of niet maar over welke schade gaat het nu? Schade aan je planten of aan andere zaken? Ik denk dat ze in principe wel in hun recht staan tot op zekere hoogte. Bij een koophuis heb je zelf opdracht gegeven tot de klus en kunnen zij dit als voorwaarde stellen maar jij bent natuurlijk niet verplicht om hun die klus te laten doen onder deze voorwaarden. Dit dus itt bij een huurhuis want jij moet dan de verhuurder gelegenheid geven tot het voeren van onderhoud en de verhuurder heeft niets te maken met jouw plantenverzameling en wil geen schadevergoedingen moeten betalen omdat de werklui er niet goed bij konden omdat jij die planten daar wilt hebben. Dus bij een huurhuis: ja ze staan in hun recht tot op zekere hoogte (die hoogte kan ik zonder dat ik het gezien heb niet beoordelen) bij een koophuis staan ze ook in hun recht maar jij bent dan niet verplicht om het door hun te laten doen. Je kunt ook een andere glaszetter zoeken als ze met zulke voorwaarden komen maar ja ze mogen jou aansprakelijk stellen in dat geval natuurlijk, waarom niet? Achteraf jou aansprakelijk stellen mag weer niet, daarvoor hadden ze je moeten waarschuwen en dat doen ze netjes.

Artikel 56 uit het NBW luidt: Wanneer het voor het verrichten van werkzaamheden ten behoeve van een onroerende zaak noodzakelijk is van een andere onroerende zaak tijdelijk gebruik te maken, is de eigenaar van deze zaak gehouden dit na behoorlijke kennisgeving en tegen schadeloosstelling toe te staan, tenzij er voor deze eigenaar gewichtige redenen bestaan dit gebruik te weigeren of tot een later tijdstip te doen uitstellen. Volgens mij zijn er geen gewichtige redenen om dit te weigeren en bovendien gaat het om een gezamenlijk balkonscherm. En die schadeloosstelling zal ook in redelijkheid zijn. Dus als zij erg ruw te werk zijn gegaan, terwijl ze voldoende ruimte hadden.

Bronnen:
http://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-5...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100