Heb je behalve rijbewijs B diploma's nodig om als zelfstandige taxivervoerder te gaan beginnen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Rijbewijs B, CCV-T taxidiploma (zie bron 1) en een taxivergunning (zie bron2). Kiwa verzorgt ook de verplichte Chauffeurskaart. "De chauffeurskaart is een persoongebonden smartcard. De kaart is een visueel identificatiemiddel (met pasfoto), geeft toegang tot de boordcomputer, plaatst een digitale handtekening door het gebruik van de pincode en registreert de rij- en rusttijden. De chauffeurskaart kost €127,33 en heeft een geldigheidsduur van vijf jaar. De kaart wordt uitgegeven door Kiwa Register."

Verder heb je nog een VOG nodig, een verklaring omtrent het gedrag (zie bron 3).

Info over de taxivergunning:

Een taxiondernemer moet in het bezit zijn van een ondernemersvergunning taxivervoer, het bewijs dat men in Nederland is toegelaten tot het beroep van taxivervoerder. Deze vergunning wordt voor onbepaalde tijd afgegeven. Iedere vijf jaar wordt getoetst of de vervoerder nog aan de eisen voldoet. Daarnaast vraagt de vervoerder vergunningbewijzen aan, zodat in iedere auto waarmee taxivervoer wordt verricht, een vergunningbewijs aanwezig is. De vergunningbewijzen zijn vijf jaar geldig.

Kiwa Register geeft een taxivergunning en een vergunningbewijs af aan (rechts-)personen die als taxivervoerder zijn te bestempelen, de onderneming die beroepsmatig taxivervoer gaat verrichten. Als de vervoerder eenmaal over een vergunning beschikt, is de onderneming verplicht om wijzigingen te melden die betrekking hebben op de afgegeven vergunning of het vergunningbewijs. Een taxivergunning is alleen geldig wanneer de gegevens op de vergunning overeenstemmen met de feitelijke situatie. Wanneer dit niet het geval is, moet u een wijzigingsaanvraag indienen. "
Computoon
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Naar mijn weten heb je een taxidiploma nodig.
Mijn schoonvader werkt voor de huisartsenpost en deze moest ook om een taxidiploma.
Ik neem aan dat de gewone taxidriver dat ook moet.