Wanneer mag je een contactverbod aanvragen?

Bijvoorbeeld, wat er gebeurt moet zijn met iemand om dat aan te vragen, voor hoelang dat verbod geld en de boetes etc.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
7.5K

Antwoorden (1)

Dat mag op elk moment. De vraag is natuurlijk of de aanvraag ingewilligd gaat worden.

----
https://www.straatverbod-contactverbod.nl/procedures-straatverbod-contactverbod/
Het is op elk moment mogelijk een straatverbod en/of contactverbod te eisen. Dit kan op twee manieren gebeuren: via het strafrecht of via het burgerlijk recht. Er zijn verschillende mogelijkheden om te bewerkstelligen dat aan een ander een straatverbod en/of contactverbod wordt opgelegd.

I. Via een kort geding
U kunt in een kort geding een straatverbod en/of contactverbod eisen. Bij een straatverbod krijgt de gedaagde partij een verbod zich in een bepaald gebied op te houden. Dit gebied kan bestaan uit bepaalde straten, een park of zelfs een hele gemeente. Naast of in plaats van het straatverbod kunt u ook nog een contactverbod eisen. In dat geval is het de gedaagde partij verboden het slachtoffer aan te spreken of op te bellen (het verbod heeft ook betrekking op contact via email, schrijven of fax).

Een straat- of contactverbod wordt niet zomaar opgelegd. Er moet een goede reden voor zijn. Bijvoorbeeld omdat de dader in de buurt vrij rondloopt en het slachtoffer zich door hem of haar bedreigd voelt. Of omdat de dader niet ophoudt tegen de wil van het slachtoffer contact te zoeken of het slachtoffer op andere wijze lastigvalt. Getuigen die dit kunnen bevestigen, zijn belangrijk omdat zij de eis tot een straat- of contactverbod kracht bij kunnen zetten.

.....

II. Via het strafrecht
Wanneer gekozen wordt voor de weg van het strafrecht, verloopt de eis tot een straat- en contactverbod via de officier van justitie. Hij kan de rechter verzoeken voorwaarden te stellen aan de verdachte. De rechter kan bepalen dat een gedeelte van de straf niet ten uitvoer gelegd onder de voorwaarde dat de verdachte gedurende een bepaalde proeftijd niet bij het slachtoffer in de straat komt, of contact met hem opneemt. Dit heet 'bijzondere voorwaarde'.

Via het strafrecht kunt u zich tevens voegen als benadeelde partij en via die weg (immateriele) schadevergoeding vorderen.
----
LeonardN