Wanneer is sprake van een "bestaand" geschil?

Bij het aangaan van een rechtsbijstandsverzekering geeft de verzekeraar aan dat reeds bestaande geschillen niet gedekt worden. Maar wanneer is er daarvan sprake? Moet er daarvoor bijvoorbeeld al een dagvaarding zijn? Of is bijvoorbeeld een woordenwisseling over de mail al een bestaand geschil?

Poet
7 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Zelfs een mondelinge woordenwisseling kan al een geschil zijn. Het is in feite elke situatie die al bestaat voor het afsluiten van de verzekering, die redelijkerwijs zou kunnen leiden tot het inschakelen van de rechtsbijstand.

"Een rechtsbijstandverzekering geeft je geen dekking voor een conflict dat je al kunt zien aankomen."
Inekez1
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dan zou dit dus betekenen dat je voor je geboorte al een rechtsbijstandverzekering dient af te sluiten. Hoe kun je dan ooit nog verzekerd van voldoende hulp leven?
Ieder conflict, iedere onenigheid die er ooit was, KAN -onverwacht en niet gewenst- uitgroeien tot gigantische proporties... en wat dan?
Inekez1
7 jaar geleden
Nee Jodokus, zo erg is het niet. Als ik nu een rechtsbijstandsverzekering zou afsluiten en ik krijg over 2 jaar nieuwe buren waarmee een conflict ontstaat, dan was dat niet nu al te voorzien. Maar krijg ik nieuwe buren, er ontstaat onenigheid en ik denk dan pas 'laat ik eens een verzekering afsluiten, want misschien loopt dit verder uit de hand' dan is het te laat. Tenminste, te laat voor dat specifieke conflict. Ontstaat er later een ander conflict met een ander persoon of instantie, dan is dat gewoon verzekerd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@jodokus52 Een ander mooi voorbeeld is de plaatsing van een (nieuw) hek tussen twee erven. Die plaatsing heeft een datum. Als dat via een foto of rekening duidelijk wordt, kan de verzekeraar onder de kosten van een daaruit ontstaan conflict uitkomen, mocht de verzekering afgesloten zijn na de datum van plaatsing.
Computoon
7 jaar geleden
Dan schakelen we de Rijdende Rechter in, dat kost niks :-)
Die is voor al dat kostelijk geneuzel over recht van overpad, erfdienstbaarheden, overhangende takken, hinderlijke klimop, mandelige muren en hinderlijke buren.

Andere antwoorden (1)

Iets waarover je het oneens bent met een bepaalde wederpartij en waarvan de wederpartij op de hoogte is dat je het ermee oneens bent. Dit informeren kan mondeling zijn gebeurt, telefonisch, schriftelijk, door bepaalde gebaren, handelingen, enz.

Toegevoegd na 42 seconden:
Gebeurt mz gebeurd
Computoon