Werk 9,5 uur per dag zonder pauze, maar er wordt toch pauzetijd ingehouden op loon, mag dat?

Hallo
Ik werk sinds enige tijd als chauffeur bij een werkgever waar het onmogelijk is om pauze te houden. Rij namelijk in een stads centrum met allemaal klanten die hun levering voor een betaalde tijd willen hebben. Start om 7 uur en ben pas 16.30 uur klaar of nog later . De werkgever pakt dan een uur af omdat hij zegt dat ik pauze heb gehad wat niet waar is . Mag hij dit doen . Ik noem dit diefstal.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
Ritsuka
5 jaar geleden
Is er geen pauze ingepland ergens? Hoor je namelijk wel te hebben.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Neem je pauze. Ik ken dat soort werkgevers. Gewoon je pauze pakken. Poot stijf houden! Het is ook gevaarlijk te chaufeuren zonder pauze.
Amadea
5 jaar geleden
Maar andersom ken ik chauffeurs die beweren dat ze tijdens hun werk geen pauze hebben, terwijl het zo is dat ze geregeld ergens zo lang staan te wachten dat er genoeg tijd is om wat te eten en drinken en een toilet te bezoeken. Is dat dan werktijd en geen pauze?

Antwoorden (1)

Als je meer dan 5,5 uur op een dag werkt is een pauze van 30 minuten verplicht en deze komt normaal gesproken voor eigen rekening omdat er dan geen werk wordt verricht. Pauzetijd is geen werktijd.

Als je als vrachtwagenchauffeur aaneengesloten 4,5 uur zou hebben gereden, moet je daarna 45 minuten pauzeren.

Je spreekt van werkgever dus ik ga ervanuit dat je in loondienst bent. Ik kan niet anders zeggen dan: neem contact op met de werkgever want de wettelijk verplichte pauze van 30 minuten moet genomen kunnen worden. Waar de werkgever de andere 30 minuten pauze vandaan haalt, weet ik niet. Er bestaan nog bedrijven waar 's ochtends en 's middags een kwartier "koffiepauze" is, maar die wordt vaak als werktijd meegeteld.
Computoon