Kan een dagelijks bestuur de statuten veranderen zonder medeweten van de rest?

Het dagelijks bestuur van een stichting heeft de statuten veranderd en laten passeren op 22-8-2017 en zijn hier vorige week mee naar buiten gekomen door de rest van het bestuur in te lichten.
Wat kan hier aan gedaan worden.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Een bestuur heeft zich te houden aan de statuten dus als de statuten bepalen dat het dagelijks bestuur meer macht en rechten heeft kan dat. Anders zal het gehele bestuur daar toe een besluit moeten nemen. Hiervoor moet het bestuur het dagelijks bestuur tot de orde roepen.
ronron1212
5 jaar geleden
Hangt er van af wat er in de statuten staat (stond) m.b.t. wijzigigen van de statuten.
Maar dat het DB bevoegd is tot een wijziging, en niet het AB, is ongebruikelijk.
De notaris die de wijziging doorvoerde zal zeker gevraagd hebben naar een bestuursbesluit daartoe. In het geval het DB onbevoegd heeft gehandeld, is er wrijwel zeker ook valsheid in geschrifte gepleegd.
De notaris heeft een akte van de wijziging opgesteld. Probeer die te paken te krijgen, mogelijk / waarschijnlijk werpt dat meer licht op de zaak.
Maar kijk eerst in de (oude) statuten wat daarin staat over wijzigingsbevoegdheid.
teusvh