Voor welke handelingen moet een minderjarige vertegenwoordigd worden door de ouders/voogdij?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Antwoorden (1)

Officieel voor alle maar:

"(...), als een minderjarige een rechtshandeling verricht waarvan het in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is dat een kind van die leeftijd een dergelijke rechtshandeling zelfstandig verricht, wordt toestemming van de ouders verondersteld te zijn verleend, tenzij blijkt van bezwaar van (één van de) ouders."

Dus als hier problemen door ontstaan, zal uiteindelijk de rechter eraan te pas moeten komen.
Stel: een 16-jarige koopt een ijsje. Het is zeker in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk dat een 16-jarige dit zelfstandig doet. En jonger ook.

Maar hoe zit het met de aankoop van een bromfiets? Of het aangaan van een sportschoolabonnement? Dat worden al grijze gebieden en zaken voor de rechter als de leverancier de zonder toestemming van de ouders afgesloten overeenkomst niet wil terugdraaien en de ouders niet achter de overeenkomst staan.
Uit de bron:
Een minderjarige is volgens de wet slechts bekwaam rechtshandelingen te verrichten als hij handelt met toestemming van zijn wettelijke vertegenwoordiger(s), oftewel zijn ouder(s) of voogd(en). Deze toestemming wordt verondersteld te zijn verleend als de minderjarige een rechtshandeling verricht “waarvan het in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is dat minderjarigen van zijn leeftijd deze zelfstandig verrichten”. Zo vinden we het heel normaal dat een zestienjarige zelfstandig een computerspelletje koopt, maar het zelfstandig kopen van een scooter wordt op die leeftijd niet als gebruikelijk aangemerkt. Maar stel nu dat een minderjarige zonder toestemming van zijn ouders een rechtshandeling heeft verricht waarvan het in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is dat een kind van die leeftijd een dergelijke rechtshandeling zelfstandig verricht, kunnen de ouders van de betreffende minderjarige daar dan niets meer tegen ondernemen?

Einde citaat. Lees daarin verder hoe dit afloopt..
Toegevoegd op 06 oktober 2018 14:34: bron
Computoon
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De leeftijdsladder die geplaatst is op de site Kinderrechten.nl geeft een duidelijke uitleg.
Klik op een logo met de leeftijd
https://www.kinderrechten.nl/jeugd/leeftijdsladder/?age=0-4-jaar