Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het in Nederland mogelijk bepaalde ideologieën te verbieden?

In het verleden hebben we de gevolgen van het nazisme ondervonden. Vandaag is er veel discussie gaande over de Islam, ISIS in Irak en de jihad. Ik wil graag weten of het in het huidige Nederlandse rechtsbestel juridisch mogelijk is om ideologieën zoals het jihadisme te verbieden, waardoor het uitdragen en het voorhanden hebben van jihadistische teksten strafbaar is en waarbij het oproepen tot jihad en puur het lid zijn van een jihadistische groepering strafbaar kan worden gesteld. En indien het niet strafbaar gesteld kan worden moet hiervoor de grondwet gewijzigd worden? En vergis ik mij heel erg en is het al strafbaar?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
719

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

In Nederland bestaat vrijheid van godsdienst en vrijheid van vereniging. De bewegingen die je noemt, zijn daarom niet zo maar te verbieden.

Tegelijk bestaat er uitgebreide wetgeving tegen discriminatie, tegen het aanzetten tot haat, tegen opruiing, tegen het verstoren van de openbare orde, tegen staatsondermijnende activiteiten, tegen het lidmaatschap van een criminele organisatie, enzovoort. Er zijn dus -momenteel- al voldoende juridische middelen om de uitwassen van de door jou genoemde bewegingen te bestrijden en aan te pakken.
(Lees meer...)
Antoni
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding