Welke straffen krijg je bij Halt?

ik zou graag willen weten wat voor straffen je bij Halt kunt krijgen, voor mijn profielwerkstuk.
Op de Halt site vind ik erg weinig. kunnen jullie mij meer vertellen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
3.3K

Het beste antwoord

Het beste wat ik je kan aanraden is een interview te vragen met een van de HALT medewerkers/sters.

Ik heb zelf een keer een gesprek bijgewoond, omdat een cliente van mij iets had gestolen.
De HALT medewerkster was uitermate streng, en sprak zeer gedetailleerd over het vergrijp, schuld boete, genoegdoening, de maatschappij en vergeving, in hele eenvoudige bewoordingen, het kwam allemaal langs. Het is kennelijk de bedoeling dat het geweten geraakt wordt.
In het geval van mijn cliente lukte dit heel goed.

Ik bewonderde de gespreksvoering! Echt heel goed.

Zij kreeg als straf: nadenken over wat ze verkeerd had gedaan, en daar nog een keer over komen praten, en excuus aanbieden in de winkel en een relatief kleine boete.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel!
Hier heb ik heel veel aan gehad. Ook de andere reacties.

Andere antwoorden (2)

Bureau Halt vangt jongeren op die een lichte misdaad hebben gepleegd, en zoekt voor hen een alternatieve straf. Zo kunnen jongeren worden verplicht in hun vrije tijd opruimwerk of klusjes voor de gemeente te doen, of te helpen in een bejaardenhuis, kinderboerderij of bijvoorbeeld in een kinderdagverblijf. Bij deze personen gaat het vaak om kleine voorvallen en niet om grote misdrijven. Het is vaak zo dat dit criminele gedrag een reden heeft zoals moeite met leren of problemen thuis. Wij vinden deze alternatieve straffen heel goed. Ook omdat de begeleiding in (jeugd)gevangenissen slecht is en er daar niet gekeken wordt naar de individuele problemen van de jongeren. Bij Bureau Halt krijgt ieder kind persoonlijke begeleiding zodat ze niet zo snel weer op het slechte pad raken. De jongeren hebben onder bepaalde voorwaarden een vrije keuze in een taakstraf of een proces-verbaal. Ze worden dus niet gedwongen om een taakstraf te doen van Bureau Halt. Wel worden de ouders ingelicht. De voorwaarden voor een vrije keuze zijn dat ze maximaal 1 keer eerder met de politie in aanraking zijn geweest en dat moet ook nog eens meer dan een half jaar geleden zijn. Als dit niet het geval is krijgt die persoon alsnog een proces-verbaal en een strafblad. Uit een onderzoek is gebleken dat 90% van de jongeren die 1 keer in aanraking zijn geweest met Bureau Halt, het ook bij die ene keer laten! Bij een celstraf is zo dat ze sneller het slechte pad op gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
taakstraf afwassen in een bedrijf een paar maanden of weken schoonmaken op straat enzo