Waarom wordt het doden van een mens strenger bestraft dan het doden van een dier?

Voor het doden van een dier is een maximumstraf van slechts 3 jaar. Voor het doden van een mens is een maximumstraf van levenslang

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
Reddie
5 jaar geleden
Probleempje.
Welke dieren doden, welke straf?
Koeien, honden, ratten, muizen, bijen, vliegen, muggen, mieren, torretjes, wormen, tonijn, kabeljauw, walvis?
Poet
5 jaar geleden
Het nuchtere antwoord is dat dit gebeurt omdat de huidige wetgeving dit zo bepaalt.

Antwoorden (2)

Omdat mensen nu eenmaal wet-en regelgeving maken en dieren niet. Het instinct om te overleven maakt dat elke diersoort zichzelf in principe belangrijker maakt dan andere diersoorten. Als kangoeroes 'de regels' zouden bepalen zou het vast zo zijn dat het doden van een kangoeroe 'erger' zou zijn dan het doden van een mens.

Maar goed. Omdat het om onszelf gaat dus. Simple as that.
*toevoeging: Overigens zijn er genoeg dieren die mensen doodmaken als ze zich bedreigd voelen, of honger hebben. Dat staat dan niet in een boek vastgelegd, maar dat noemen we dan de wet der natuur. Dus mensen krijgen ook wel eens de doodstraf van het dierenrijk ;).
Toegevoegd op 09 september 2018 01:29: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
SimonV
5 jaar geleden
+ mooi verwoord!
“wet-en regelgeving”: wettelijk bezien zijn dieren in ons rechtsstelsel (roerende) zaken.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-31389-68.html
Reddie
5 jaar geleden
''de doodstraf van het dierenrijk''?
''Doodstraf'' is geen straf maar een verlossing.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ een originele benadering.
@Reddie, en levenslang is erger dan de doodstraf.
De huidige ethiek, bepaalde handelingen als goed of fout kwalificeren, is antropocentrisch. Alles draait om de redding van de mens. De mens is het middelpunt van de aarde en heeft intrinsieke, het dier heeft instrumentele waarde.
De waarde van de dieren wordt afgemeten aan het nut dat het de mens dient of tot in welke verhouding het tot de mens staat.
Het doden van een mens is dus volgens de huidig geldende en omarmde ethiek veel erger dan het doden van dieren.
Voorlopig zal dus het doden van mensen zwaarder worden bestraft dan het doden van dieren door mensen (in vergelijkbare situaties).
Toegevoegd op 09 september 2018 08:42: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
tinus1969
5 jaar geleden
Als aanvulling; dat geldt niet alleen voor het doden van dieren, maar ook voor bv het feit dat je dieren (zoals honden en katten) kunt kopen en verkopen; bij mensen zouden we dat slavenhandel noemen. We eten ook (normaalgesproken) geen mensen, wel dieren.