Nee dat mag niet de kaart is niet van jouw dus je mag daar niet mee reizen.
ronron1212
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik zal het in ieder geval niet aanraden. Ook al krijgt er wel eens iemand gelijk, situaties zijn nooit helemaal hetzelfde. Je haalt je een heleboel ellende op de hals als de controleur de situatie anders beoordeelt en wil hebben dat je bewijst dat je de kaart niet gestolen hebt.
Alleen als het gaat om een niet persoonsgebonden abonnement.
Indien je dus reist met een OV-chipkaart van een ander waar een studentenreisproduct op staat, mag je deze OV-chipkaart niet gebruiken. Ongeacht of je zelf ook dit studentenreisproduct op je eigen OV-chipkaart hebt staan.
Het reizen met de persoonlijke OV-cipkaart van iemand anders is in beginsel verboden. De kaart is immers persoonlijk, dus dat klinkt logisch.
Maar hoe gaat het in zijn werk als er geen persoonsgebonden abonnement op de OV-chipkaart staat? Als je een persoonlijke OV-chipkaart, zonder persoonsgebonden abonnement, leent van iemand anders, betaalt iemand anders voor je rit. Dit zou geen strafbaar feit mogen opleveren. Het is belangrijk dat de rit wordt betaald, door wie hoeft niks uit te maken. In artikel 30 van de Algemene voorwaarden OV-chipkaart staat echter: “U bent als enige gerechtigd uw persoonlijke OV-chipkaart te gebruiken. Als u toch toestaat dat een ander uw persoonlijke OV-chipkaart gebruikt, gebeurt dat voor uw eigen rekening en risico.”
https://www.hetrechtenstudentje.nl/nieuws/reizen-met-de-ov-chipkaart-van-een-ander-mag-dat/
Let dus goed op: alleen als het gaat om een niet persoonsgebonden abonnement. Er blijft een risico dat de conducteur een boete uitschrijft en je naar de Geschillencommissie Openbaar Vervoer moet om de zaak uit te leggen.
Toegevoegd op 26 augustus 2018 21:07: tekst