Op welke gronden wordt juridisch bepaald of een bepaald gedachtengoed een geloof is?

De rechter heeft bepaald dat het "pastafarisme" geen (serieus) geloof is. Aanhangers van het pastafarisme geloven in een vliegend spaghettimonster en gaan met een vergiet op hun hoofd op de foto.

Als mens snap ik dat dit geen serieus geloof is, maar juridisch vindt ik het nogal wat dat een rechter voor mij kan bepalen wat een serieus geloof is en wat niet.

Vandaar de vraag: wat definieert, juridisch gesproken, een serieus geloof?

Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
in: Wetgeving
1K
Rieneke1
5 jaar geleden
Wat een goede vraag Oze.
Antoni
5 jaar geleden
"De Raad van State oordeelde dat de betreffende kerk satirisch van toon is, en niet voldoet aan vereisten als ernst, samenhang en overtuigingskracht", aldus verschillende nieuwsbronnen (waaronder NOS Teletekst). Blijkbaar zijn er dus vereisten aan een serieus geloof, namelijk (minstens) de genoemde drie.

Het beste antwoord

"De Raad van State, de hoogste bestuursrechter, oordeelde dat de betreffende kerk satirisch van toon is, en niet voldoet aan vereisten als ernst, samenhang en overtuigingskracht.", aldus verschillende nieuwsbronnen (waaronder NOS Teletekst). Blijkbaar zijn er dus vereisten aan een serieus geloof, namelijk (minstens) de genoemde drie.
Antoni