Wat is de rechtsgeldigheid van zo`n NEE NEE stikker op je brievenbus?

Indien er steeds een persoon is, die ongewenste reclame in je brievenbus gooit, kun je die persoon dan aanklagen, er aangifte tegen doen?

Niet dat ik zoiets van van plan zou zijn hoor, maar ik interesseer me veel in in zaken met betrekking tot wetgeving.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
7.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om te beginnen kan je contact opnemen met de verspreider van de folders en zeggen dat er reclameblaadjes in je brievenbus voorzien van NEE/NEE sticker worden gegooid.
Voor de depotleider in jouw omgeving zal jouw adres genoeg informatie zijn om te weten welke bezorger het in jouw brievenbus heeft geduwd, en die zal vervolgens een berisping krijgen. Wat terecht zou zijn, omdat jij waarschijnlijk niet de enige bent waarbij hij/zij dat doet.
Mocht het hierna nog steeds misgaan, dan kan je het altijd nog hogerop zoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en wat voor een straf vind je hier dan gepast voor?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mag ik je vragen waar je die stickers kunt kopen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die stickers haal je gewoon aan de infobalie bij de gemeente. Ook in de Ja/Nee variant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oke bedankt!

Het beste antwoord

Geen enkele,. Het is een vriendelijk verzoek aan de (geletterde) postbode.

Maar let op : die sticker helpt NIET tegen ongewenst maar wel geadresséérd reclamedrukwerk. En laat daar nou een heleboel van rondzingen.

Veel bedrijven sturen tegenwoordig mailings rond met 'aan de bewoners van hullelepupstraat zoveel'. Dat is geadresseerde post, en die MOET de postbode bezorgen, ook al is het het foldertje van de Bijenkorf of de honderdduizendste ongewenste mededeling van de postcodeloterij.

De NEE/NEE-sticker werkt dus alleen bij huis-aan-huis-bladen en ONgeadresseerd reclamedrukwerk. Foldertjes enz. Trekt je postbode zich dáár niks van aan, dan kun je :
- hem er persoonlijk op aanspreken
- zijn baas bellen (effe kijken of het TNT of een ander bezorgbedrijf is ; SANDD en DHL brengen alleen geadresseerd drukwerk)
- gewoon in de oud papier gooien.

Overigens brengt van deze bedrijven eigenlijk alleen de TNT ook ongeadresseerd drukwerk rond. De overige folders zijn vaak van 'krantenjongens' , en die willen ook nog wel eens wisselen.

Maar de sticker zelf is uitsluitend een verzoek, een hulpmiddel, en er gaat geen enkel recht van uit. Je hebt dus geen poot om op te staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja juist,gelijk klagen Conan want het mag niet,die persoon krijgt een waarschuwing,het helpt echt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo'n sticker heeft geen rechtsgeldigheid. Het is alleen maar een verzoek om die troep niet meer in jouw brievenbus te gooien. Als je klaagt, moet je dat doen bij degene die ervoor zorgt dat de jongelui voorzien worden van die folders. Hij zal degene die fout zit erop aanspreken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
NEE NEE betekend dat er geen ongeadresseerde reclame in je brievenbus mag worden gedaan.

Spreek de bezorger een keertje aan of haal de sticker een keer af, krijg een krant/folder en daar staat meestal ook het adres op van het bedrijf wat ze bezorgt, kun je die even bellen.

Hopelijk heb je er iets aan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt opzoeken of de verspreider eventueel over een antwoordnummer beschikt. Ze zijn altijd blij een retourzending te ontvangen van hun eigen ongevraagde prospectus inclusief een begeleidend schrijven waarin u vraagt ermee te stoppen.

De grote vraag is: wie is de verspreider? Is het een pizzalijn dan werkt bovenstaand idee niet.

Toegevoegd na 1 uur:
Maar om de vraag echt te beantwoorden: Nee, die rechtsgeldigheid is er niet.

Maxwellchristopher7 kan niet wachten op de verkiezingsfolders die ongetwijfeld deze week het nee-nee filter zullen passeren . . .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je geeft er slechts mee aan,dat je er geen prijs op stelt,maar er is helaas geen enkele rechtsgeldigheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Als u een sticker heeft geplakt op uw brievenbus, en toch nog reclamedrukwerk ontvangt kunt u een klacht indienen bij de adverteerder of de verspreider. Soms staat een telefoonnummer van de verspreider op de folder.

De verspreider is verplicht[!] de klacht te onderzoeken en binnen vier weken antwoord te geven. Is het antwoord niet op tijd, of is de klacht niet naar tevredenheid afgehandeld, dan kunt u binnen vier weken een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie."

De reclame code commissie is in de praktijk niet zo snel geneigd bijv. boetes op te leggen, zo weet ik uit eigen ervaring op een ander gebied (misleidende en foutieve reclame), zelfs als je klacht in 't gelijk wordt gesteld.
In de praktijk komt er echter nog zelden wel eens wat reclame(achtig) drukwerk door je brievenbus als je een NEE-NEE sticker hebt. De schatting is: minder dan 3%. Het heeft in elk geval veel effect.