Zijn airsoft hand wapens in NL legaal met een oranje loop en niet geladen met balletjes of ieder ander vuurbaar voorwerp?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Elk wapen wat eruit ziet als wapen of kan werken als wapen is strafbaar.

Indien je ouder bent dan 18 jaar en Lid bent van de NABV mag je een airsoft wapen legaal bezitten. In alle andere gevallen niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Airsoftwapens zijn illegaal als ze "zodanig op een wapen gelijken, dat zij voor bedreiging of afdreiging geschikt zijn." (Wet wapens en munitie (WWM), art. 2, categorie I, sub 7)
Dit betekent eenvoudig gezegd, dat een ‘echt-lijkend’ pistool/geweer niet is toegestaan. Of de loop oranje en of het wapen geladen is zijn hierbij niet relevant.
Het is wel mogelijk voor deze airsoftwapens een ontheffing tot voorhanden hebben te krijgen, wanneer men lid is van een erkende airsoftvereniging.

Airsoftwapens die niet lijken op vuurwapens vallen onder WWM, categorie IV, sub 4 en zijn daarmee legaal om voorhanden te hebben. Dit betekent echter niet dat je met dergelijke wapens zomaar over straat mag gaan. Het dragen van een wapen is, uitgezonderd eventuele verleende vergunningen, niet toegestaan (WWM, art. 27, lid 1).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goed antwoord. Inderdaad, die oranje loop doet er niet toe. Een aantal jaar geleden was dat nog wel toegestaan maar dat is veranderd met de komst van de huidige wet Wapens en Munitie. Je kunt een "echt vuurwapen" immers ook oranje schilderen.