Mogen evenementen met de nieuwe privacywet zomaar beelden maken van het publiek?

Met de nieuwe privacywet mag je niet zomaar foto's en video's maken en delen van anderen zonder toestemming, maar hoe zit dat dan precies met grote evenementen als festivals en sportwedstrijden? Daar worden ook vaak opnames gemaakt van het aanwezige publiek, maar dat mag dan toch ook niet zomaar met de nieuwe privacywet? Hoe zit het daar dan ook met de toestemming en het mogen delen van beelden?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
LeonardN
5 jaar geleden
Een evenement kan niet handelen, je bedoelt waarschijnlijk de organisatie van een evenement, maar wellicht "mensen op een evenement". Is belangrijk, want gewone consumenten hebben weinig met de nieuwe AVG te maken, die is namelijk van toepassing op organisaties. Het zou wel kunnen dat organisaties geen foto's meer gaan plaatsen, of enkel nog wanneer de gezichten zo onherkenbaar dat het geen problemen meer kan geven. Overigens gaat de wet niet over beelden maken, maar over het opslaan en toegankelijk maken van die beelden/bestanden.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dat is inderdaad wat ik bedoel. Hoe heeft de nieuwe privacywet gevolgen voor de organisatoren van deze evenementen. Want neem bijvoorbeeld een festival als Pinkpop, vaak worden er tijdens de optredens 'shots' gemaakt van het aanwezige publiek, maar dat zou met de nieuwe regelgeving dus niet gedeeld mogen worden, echter worden deze beelden gewoon getoond op televisie en daardoor zouden ze dus de wet overtreden?
LeonardN
5 jaar geleden
Nee niet per se. Ik zal er een antwoord van maken.

Antwoorden (1)

Beelden maken mag, er mag echter niet altijd zomaar getoond worden (of opgeslagen zonder doel).

AVG en Fotografie

Een foto van een persoon is doorgaans een persoonsgegeven. Bijna alles wat je met de foto doet, bijvoorbeeld opslaan op je computer of verkopen aan derden, geldt als een verwerking van persoonsgegevens waarvoor de regels van de AVG gelden.
----

Een voorbeeld welke dicht in de buurt komt van jouw voorbeeld:

Voorbeeld
In de Nota van verslag over de Uitvoeringswet AVG is de volgende vraag opgenomen. Een persoon staat in Amsterdam op de Dam en maakt een foto van het paleis op de Dam. Op de foto zijn ook andere personen herkenbaar afgebeeld. Vervolgens wordt de foto online gezet. Is dit een verwekring van persoonsgegevens in de zin van de AVG?

Daarop heeft de Minister voor Rechtsbescherming (Dekker) het volgende geantwoord. Eerst moet worden vastgesteld of er überhaupt sprake is van een persoonsgegeven. Daarvoor moeten de personen die op een dergelijke foto op de achtergrond te zien zijn direct of indirect kunnen worden geïdentificeerd. Hierbij is het uitgangspunt dat een persoon identificeerbaar is als zijn identiteit redelijkerwijs, zonder onevenredige inspanning vastgesteld kan worden. Dat lijkt bij willekeurige voorbijgangers op de Dam zeer de vraag.

De AVG geldt niet als de persoon op de foto niet direct of indirect identificeerbaar is. Onder identificeerbaar wordt verstaan dat de identiteit zonder onevenredige inspanning kan worden vastgesteld.
---
Het is nog wel zo dat de wet erg vers is en er wellicht met dezelfde vraag een heel ander antwoord zal komen, op dit moment echter zie je nog niet veel veranderen volgens mij, ook op het journaal worden nog steeds beelden uitgezonden van groepen mensen of passerende voorbijgangers, waarvan het schier onmogelijk lijkt als deze mensen te vragen om expliciete toestemming.
----
Ja, het klopt dat een foto een persoonsgegeven is en dat het maken en gebruiken daarvan dus onder de AVG valt, maar dat wil niet zeggen dat je altijd toestemming nodig hebt van de geportretteerde. Zeker niet als je foto onder de uitingsvrijheid valt – en dat is al heel snel het geval.
---
Een foto van een evenement bij een verslag daarvan, valt al snel onder de vrijheid van meningsuiting. Diezelfde foto gebruiken ter aankondiging van het volgende event, bijvoorbeeld in een advertentie, mag niet altijd. Dat is geen vrijheid van meningsuiting meer tenslotte.
LeonardN