Als ik iets online heb gekocht en het is kapot, voor wie zijn dan de retour kosten?

Ik heb vorige week iets gekocht van een Nederlandse webshop die ook 2 winkels in Nederland hebben, maar het werkte niet goed dus ik wil het terug sturen, maar ze zeggen dat de verzendkosten van het terugsturen dan voor mij zijn omdat ze ook 2 winkels in Nederland hebben waar ik het gratis kan terug brengen. Het probleem daarmee is dat de dichtst bijzijnde 68km ver weg is. Wat mij dan ook tijd en benzinegeld kost om daar te komen. Klopt dit wat ze zeggen? Of moeten ze het geld gewoon vergoeden? En als ze het moeten vergoeden, kan je dan a.u.b. een link van een wet geven zodat ik het naar hun kan sturen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Antwoorden (1)

Dat hangt ervanaf. De kosten van retour zijn voor eigen rekening als de ondernemer dit voor de aankoop kenbaar heeft gemaakt (bijv. in de algemene voorwaarden op zijn site). Anders niet.

"(...) De ondernemer mag geen kosten in rekening brengen voor het ongedaan maken van de aankoop. U moet wel de kosten voor het terugsturen zelf betalen. Maar alleen als de ondernemer u hierover heeft geïnformeerd voordat u de aankoop deed."
Computoon
5 jaar geleden
SimonV
5 jaar geleden
Betekent "informeren" dat deze info op de informatiepagina van de webshop vermeld staat (niet alleen in de algemene voorwaarden)?
https://www.webwinkelkeur.nl/webwinkel/eisen-gedragscode/bedenktijd-herroepingsrecht/
erotisi
5 jaar geleden
Het lijkt erop dat het antwoord gebaseerd is bij ontbinding van de overeenkomst. Dat zou natuurlijk een mogelijkheid zijn; het is immers binnen 14 dagen. Maar dan moet het product wel ongebruikt zijn etc. Dat is natuurlijk goed mogelijk omdat het kapot is. In dat geval kunnen er andere voorwaarden gelden. Vaak vergoeden webshops ook de retourkosten bij een fout product.....het is immers hun 'schuld' waar de koper niet mee moet worden opgezadeld. Maar of dat ic ook zo definitief zo is, is een goeie vraag.....misschien staat het in de algemene voorwaarden......
Computoon
5 jaar geleden
Simon V:
De wet (BW 6:230m) spreekt "slechts" van "op duidelijke en begrijpelijke wijze" informatie verstrekken.  En dan volgt een hele lijst waarover dat moet gebeuren.  "Artikel 230m
1.
Voordat de consument gebonden is aan een overeenkomst op afstand of een overeenkomst buiten de verkoopruimte, dan wel aan een daartoe strekkend aanbod, verstrekt de handelaar de consument op duidelijke en begrijpelijke wijze de volgende informatie:"
Computoon
5 jaar geleden
Erotisi: Antwoord en verwijzing naar "zelf kosten retour betalen tenzij..." slaat inderdaad op consument die gebruik wil maken van recht op ontbinding. Op andere sites wordt (algemeen gesproken) geadviseerd om contact op te nemen met de webshop als het product niet deugd en het niet "zomaar" retour te sturen. Aan ontbinding is, zoals bekend, ook een termijn verbonden waarbinnen dat mogelijk is. BW 630m, lid 1, i: " i. voor zover van toepassing, het feit dat de consument de kosten van het terugzenden van de zaken zal moeten dragen in geval van uitoefening van het recht van ontbinding en, voor een overeenkomst op afstand, indien de zaken door hun aard niet per gewone post kunnen worden teruggezonden, de kosten van het terugzenden van de zaken;" Aangezien vraagsteller het product vorige week heeft gekocht, leek me dit antwoord gepast; ontbinding kan nu nog zonder extra kosten - behalve retourkosten als die vooraf kenbaar zijn gemaakt.
SimonV
5 jaar geleden
@Computoon: bedankt, duideljik! Plus.