Als ik iets online heb gekocht en het is kapot, voor wie zijn dan de retour kosten?

Ik heb vorige week iets gekocht van een Nederlandse webshop die ook 2 winkels in Nederland hebben, maar het werkte niet goed dus ik wil het terug sturen, maar ze zeggen dat de verzendkosten van het terugsturen dan voor mij zijn omdat ze ook 2 winkels in Nederland hebben waar ik het gratis kan terug brengen. Het probleem daarmee is dat de dichtst bijzijnde 68km ver weg is. Wat mij dan ook tijd en benzinegeld kost om daar te komen. Klopt dit wat ze zeggen? Of moeten ze het geld gewoon vergoeden? En als ze het moeten vergoeden, kan je dan a.u.b. een link van een wet geven zodat ik het naar hun kan sturen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Dat hangt ervanaf. De kosten van retour zijn voor eigen rekening als de ondernemer dit voor de aankoop kenbaar heeft gemaakt (bijv. in de algemene voorwaarden op zijn site). Anders niet. "(...) De ondernemer mag geen kosten in rekening brengen voor het ongedaan maken van de aankoop. U moet wel de kosten voor het terugsturen zelf betalen. Maar alleen als de ondernemer u hierover heeft geïnformeerd voordat u de aankoop deed."

Bronnen:
https://www.consuwijzer.nl/thema/koop-op-afstand

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100