Mag je de enveloppen van het CJIB namaken en daarmee een brief versturen?

Ik wil een paar mensen plagen die mij laatst uitgelachen hebben om een bekeuring. (Ja ik ben terecht bekeurd, trajectcontrole A12)
Ik heb een paar uitnodigingen voor een BBQ, en die wil ik versturen met nep CJIB enveloppen. Er komt een "normale" (bij PostNL bestelde en gekochte gepersonaliseerde) postzegel op.

Of zou PostNL deze eruit vissen en weg gooien of melden...

5 jaar geleden
in: Wetgeving
4.5K
paulus811
5 jaar geleden
De post doet geen fraudeonderzoek en zal de enveloppen gewoon bezorgen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Leuke grap, hoop dat ze gevoel voor humor hebben.!
De Post zal het gewoon als normale post behandelen. Ik heb ook wel eens iets anders verstuurd, mits niet extreem klein of juist groot van afmeting valt het niet op.

Antwoorden (1)

Nee, je mag niet enveloppen van het CJIB namaken en als brief versturen. De paars-witte envelop maakt deel uit van de huisstijl van het CJIB en is wettelijk beschermd.
Zoals het ook niet is toegestaan de blauwe envelop van de Belastingdienst en FIOD na te maken, of de rode envelop van Toeslagen of de mintgroene van de Douane.
Wel is het toegestaan een afbeelding van de envelop van CJIB of Belastingdienst te gebruiken in een advertentie. Zoals vandaag (19 juni 2018) te zien is in een advertentie in diverse dagbladen: een envelop van de Belastingdienst gericht aan de heer Wiebes.
5 jaar geleden
Antoni
5 jaar geleden
In de praktijk zal niemand die paar enveloppen van HeerVoldemort opmerken, behalve de geadresseerden.
SentWierda
5 jaar geleden
Het kan zijn dat zo'n envelop in de bus krijgen niet wordt opgevat als een onschuldig plagerijtje. Stel dat de ontvanger zo boos wordt dat hij naar de politie stapt...