Mag een haarwerkspecialist weigeren details door te geven?

Na 3 jaar bij dezelfde haarwerkspecialist (voor pruiken) te hebben gezeten, wil ik graag overstappen naar een andere. Dit om de reden dat ze haar zaken niet op orde lijkt te hebben/heeft (mijn haarwerken werden maar voor de helft vergoed doordat zij niet op tijd was ingeschreven bij de zorgverzekeringen). Ik heb haar gevraagd mij de gegevens (het merk en modelnummer) van mijn huidige haarwerk door te geven, maar deze details wil ze niet geven.

Mag dat? Staat zij juridisch gezien in haar recht mij haar leverancier niet door te geven? En zo ja, is er iets dat ik kan doen toch deze gegevens te krijgen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
ronron1212
5 jaar geleden
Volg de vraag niet je zit er al drie jaar en ze was niet op tijd ingeschreven?
ronron1212
5 jaar geleden
Omdat de pruik of het haarwerk vanuit de basisverzekering wordt vergoed, vallen deze kosten ook onder het eigen risico. Houd dus rekening met het wettelijke eigen risico. Er is overigens geen eigen risico voor kinderen onder 18 jaar. Het is mogelijk je eigen risico vrijwillig te verhogen (vaak tegen een lager maandtarief). De kosten vallen dan hoger uit. Bekijk goed je eigen polisvoorwaarden om te achterhalen hoe hoog je eigen risico is. Neem bij twijfel contact met je zorgverzekeraar op.
ronron1212
5 jaar geleden
De zorgverzekeraars hanteren verschillende voorwaarden voor vergoeding van een pruik of haarwerk. Heb je een voorschrift van een medisch specialist? Op dit voorschrift staat wat voor pruik of haarwerk nodig zal zijn. Het is dan mogelijk op eigen initiatief contact op te nemen met een leverancier waar je zorgverzekeraar een contract mee heeft afgesloten. Doe hier goed onderzoek naar. Er gelden vaak andere voorwaarden als je gebruik wilt maken van een leverancier waar je zorgverzekeraar geen contract mee heeft afgesloten. Vaak moet je dan vooraf toestemming vragen voor de aanschaf, vervanging of reparatie van een pruik of haarwerk.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt voor de informatie, echter is dit is geen antwoord op mijn vraag. Ik denk dat mijn vraag duidelijk genoeg is, zie de laatste twee zinnen in mijn vraag. In het kort; ik draag al jarenlang pruiken, ik heb er onderhand genoeg verstand van. Uiteraard was ik van al bovenstaande informatie al op de hoogte. Ik bestel elk jaar een nieuwe pruik, het eerste jaar bij deze organisatie ging het prima. In het tweede jaar kon ze mij een certificaat niet op tijd leveren waardoor ik pas na een klein jaar mijn geld van de verzekering terug kon krijgen. Het derde jaar was ze te laat met het contract verlengen met mijn zorgverzekeraar (deze informatie komt van mijn zorgverzekeraar), om deze reden kreeg ik niet alles vergoed.
ronron1212
5 jaar geleden
Onder reacties worden ook geen antwoorden gegeven.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als jij naar een andere erkende haarwerkspecialist overstapt, dan zijn deze gegevens niet nodig. Een nieuwe klant betekent opnieuw meten, maar ook adviseren over kleur en model. Iedere haarwerkspecialist werkt met zijn/haar eigen leveranciers, omdat daar prijsafspraken mee zijn gemaakt. Het is mogelijk dat de nieuwe specialist dezelfde leverancier heeft als de vorige, maar ook dan zal de specialist de metingen en het kleuradvies van de ander niet klakkeloos overnemen. Ga op zoek naar een SEMH of ANKO erkende haarwerkspecialist en laat je informeren over de mogelijkheden, door daar heen te gaan met je huidige pruik kan de kleurkeuze en de keuze wat model betreft, mits deze je bevalt, snel gemaakt worden. Sta open voor andere mogelijkheden en adviezen, mochten deze je niet bevallen dan kun je dat zeggen en besluiten met deze specialist niet in zee te gaan. Er zijn voldoende haarwerkspecialisten, zoek er eentje waar je vertrouwen in hebt en waar het mee klikt.
MarBet
5 jaar geleden
Kun je niet je nieuwe haarspecialist vragen of zij contact kunnen opnemen met je vorige? Mogelijk lukt het dan wel, of anders kunnen zij misschien aangeven hoe dit juridisch zit. Gevoelsmatig zou ik zeggen dat je gewoon recht op die informatie hebt, maar dat is niet meer dan gevoel.

Antwoorden (1)

Ze MAG het niet alleen weigeren. ze MOET het weigeren.
Met de nieuwe privacy wetgeving mag ze geen gegevens aan derden verstrekken.
5 jaar geleden
Rieneke1
5 jaar geleden
Wat heeft dit met privacy te maken? Ze wil het merk en modelnr van haar eigen haarwerk weten.
MarBet
5 jaar geleden
Privacywetgeving gaat over persoonsgegevens. Volgens mij is dat niet aan de orde. En al zou dat wel zo zijn, dan nog mag er wel informatie aan derden verstrekt worden, mits er sprake is van doelbinding (klant heeft de gegevens nodig voor nieuwe specialist) en er toestemming voor is gegeven.
ronron1212
5 jaar geleden
Ze kan haar eigen gegevens toch opvragen dat zijn haar gegevens en dat heeft niets met de AVG te maken.
Reddie
5 jaar geleden
Jullie hebben natuurlijk gelijk. Het was maar een schot voor de boeg.
Wat het punt is dat het eerste kosten heeft gemaakt om een persoonlijk profiel te maken om een service verlening op maat te geven.
Dat soort informatie ga je niet zomaar weggeven.
Op dezelfde manier mag je geen gegevens van een bedrijf meenemen als je bij een concurrerend bedrijf gat werken.
Dat zijn bedrijfsgeheimen.