Eigen spullen opsturen naar Nederland bij verhuizing vanuit Verenigde Staten, Hoe zit het dan met invoerkosten en btw?

Hey,

Over een maand verhuis ik terug naar Nederland vanuit de Verenigde Staten waar ik tijdelijk heb gewoond. Ik heb hier verschillende spullen van waarde die niet in mijn eentje mee te nemen zijn in koffers of simpelweg te groot zijn. Zoals bijvoorbeeld een redelijke mountainbike van 700€. Nu wil ik deze natuurlijk graag mee terug nemen en de kosten om deze op te sturen vallen nog wel te gezien, maar ik kan nergens een duidelijk antwoord vinden op kosten die de Nederlandse belastingdienst hierop wil heffen. Het lijkt me vrij onredelijk als hierop dezelfde regels gelden als internetaankopen of goederen van bedrijven met de bijhorende kosten aangezien het gaat om mijn eigen goederen en ik er hier al belasting en btw over heb betaald, en er geen spraken is van wisselen van eigenaar (dus geen handel in goederen). Weet iemand hier meer over?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Antwoorden (1)

Je verhuisbedrijf kan vrijstelling voor invoerrechten aanvragen bij de douane, zie onderstaande link. Daarvoor moet je een inventarislijst opstellen, dus zorg dat alle spullen die je wilt verschepen, daar op staan.

Toegevoegd na 2 minuten:
De link is blijkbaar te lang om in de bronvermelding op te nemen:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/douane/internationaal_verhuizen_en_douane/u_verhuist_naar_nederland_vanuit_een_niet_eu_land/ik_verhuis_naar_nederland_en_wil_mijn_verhuisboedel_belastingvrij_in_nederland_invoeren
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor de bron! Helaas heb ik hier maar 7 maanden gewoond en kom ik niet in aanmerking voor de vrijstelling. Daarnaast zal mijn totale vervuilende inboedel neerkomen op twee grote dozen en een fiets aangezien ik de andere zaken hier huur als onderdeel van mijn appartement. Daarom leek het me handiger om het gewoon op te sturen.