kan ik een tussenjaar nemen na de middelbare school als ik 17 ben? op internet kan ik dit niet duidelijk vinden.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als je minimaal een HAVO diploma hebt of hoger mag dat wel. Zo niet zul je tot je 18e nog naar school moeten. http://www.onderwijsconsument.nl/tot-welke-leeftijd-ben-je-leerplichtig/ Dit klinkt meer als een antwoord dan een reactie maar ik weet verder geen detailles voor een uitgebreid antwoord.

Antwoorden (1)

Je hebt leerplicht tot je 16 bent, en kwalificatieplicht tot je 18 bent. Kwalificatieplicht houdt in dat je minimaal een mbo2-, havo- of vwo-diploma moet hebben. Als je dat na afronding van je huidige opleiding hebt, mag je een tussenjaar doen (of helemaal stoppen met school). Heb je dat niet (haal je bijv. een vmbo-diploma), dan zul je dus moeten wachten met je tussenjaar tot je wel aan de kwalificatieplicht voldoet.

Toegevoegd na 3 minuten:
of tot je 18 bent uiteraard. Overigens, als je op je 18e nog steeds geen startkwalificatie hebt, zul je tot je 23e nog gestimuleerd worden worden om deze alsnog te halen. Je wordt dan als voortijdig schoolverlater beschouwd.